Appen met Frank Borghstijn van Kaaps Film

Appen met Frank Borghstijn van Kaaps Film

12-03-2025 (14:30) - Appen met

Bij productiehuis Kaaps Film staan mensen altijd voorop. Niet alleen de mensen die je in de films ziet, maar ook de makers, kijkers en opdrachtgevers. Deze focus, in combinatie met een sterk besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid, maakt het een geliefd productiehuis, met merken als Defensie, Toyota en bol in het portfolio. We appen met founder Frank Borghstijn over menselijke imperfectie, zijn gutfeeling en Radical Honesty.

Hi Frank, Sem hier van Fonk. Leuk dat je ff tijd hebt om te appen!
Ja zellie, zoals ze hier in R’dam soms zeggen :)

Jullie team heeft een sterk maatschappelijk besef, zo vertelde Eelco in FONK #410. Op welke manier komt dat terug in jullie werk/films?
Ja, dit wordt ook steeds belangrijker. Bij Kaaps Film draait het om mensen. Wij vinden het belangrijk om zoveel mogelijk onszelf te zijn. En om positieve impact op elkaar, onze opdrachtgevers en de kijker te maken. Onze films produceren we zoveel mogelijk zo authentiek mogelijk, met oog voor menselijke imperfectie. Daarbij zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid voor de impact van ons werk en handelen op de samenleving en de wereld om ons heen.

Heb je een voorbeeld waarbij de menselijke imperfectie goed naar voren komt?
Wij zijn een kluppie mensen met een groot hart voor het werk dat we maken. Maar daarnaast ook met een groot hart voor elkaar. Alles begint echt met onze menselijke aanpak en oprechte aandacht. Ik doe mijn uiterste best om iedereen binnen het team te zien en er voor diegene te zijn. Maakt mij niet uit of je net komt kijken of lang onderdeel van ons team bent. Iedereen doet ertoe. En dat geldt ook zeker voor een opdrachtgever of de mensen die we filmen en ontmoeten tijdens onze producties. Je merkt echt dat het werkt. Mensen durven zichzelf te zijn.

Gelijkheid is dus een belangrijke pijler van Kaaps. Zeggen jullie wel eens ‘nee’ tegen opdrachtgevers die in strijd zijn met jullie waarden?
Wij zeggen zeker wel eens ‘nee’ tegen opdrachtgevers. Enerzijds omdat het niet past binnen onze waarden & visie. Maar soms ook omdat onze gut feeling niet goed is :) En daarnaast zitten we soms ook gewoon vol haha.

Dat kan natuurlijk ook haha. Waar komt dit onderbuikgevoel dan vandaan?
We kunnen heel veel stuk rationaliseren, maar steeds vaker vertrouw ik ook op mijn onderbuikgevoel. Het is een kwestie van jezelf hiervoor openstellen en let the magic happen :). Het belangrijkste is om aandacht te geven aan de dingen die je energie geven. En dat voel je. Tot zover het zweverige deel van dit interview ;)

Een stukje filosofie kan nooit kwaad. Dan even iets anders: gaat AI een rol spelen in jullie werk komend jaar?
Zeker. En dat doet het al. Onze visie op de toepassing van AI in video is helder; AI ontploft, het blijft gaan, is booming, voelt soms bedreigend, maar óók te gek. In ons werk als videoproducent is AI, zonder dat we het aan de oppervlakte zien, al flink geïntegreerd. AI helpt onder andere om technische en creatieve processen te versnellen, nieuwe beelden en stijlen te creëren en de kwaliteit van beeld en audio te verhogen.
In onze visie is AI een niet meer weg te denken toegevoegde waarde; een tool in het creatieve en technische proces van videoproducties. Daarbij geloven wij dat, juist in deze opmars van kunstmatige intelligentie, we de kracht van authenticiteit en echte verhalen moeten gebruiken om mensen te binden aan een organisatie of merk. We zien AI dus als ondersteunende tool en geloven in de kracht van het zien en horen van echte mensen in video om een boodschap geloofwaardig en daarmee effectief over te brengen.

Superhandig! AI heeft dus ook de toekomst in videoproductie.
Honderd procent.

Jullie werken zowel direct voor marketingorganisaties als via reclamebureaus. Waar ligt de voorkeur en waarom?
Ja klopt. De voorkeur ligt zeker in het midden! Wij maken werk waar we zelf blij van worden, met leuke mensen, voor leuke mensen. En of dat directe klanten zijn of bureaus, allemaal goed.
Onze rol is voor directe klanten natuurlijk vaak groter dan voor een bureau. Maar wij passen ons graag aan de behoeften van de klant aan. Wij zijn superflexibel. Handig voor onze klanten, soms wel wat onhandiger voor onszelf. Wij doen alles, van concept, preproductie, productie tot en met de postproductie. En zo goed als alles in huis.

Geen onderscheid dus. Maar is er wel een maatschappelijk thema waar jullie dit jaar extra aandacht aan willen geven?
Jazeker! Wat ik zelf meer wil onderzoeken is Radical Honesty. Dit is een communicatiebenadering waarbij je volledig eerlijk en transparant bent, zonder je gedachten of gevoelens te verbergen. Het betekent dat je zegt wat je denkt, zelfs als het ongemakkelijk is… Maar dit wel op een empathische en respectvolle manier. Het helpt om misverstanden te voorkomen, problemen snel op te lossen en een open cultuur te creëren waarin iedereen zich vrij voelt om eerlijk te zijn. Da’s een goede uitdaging natuurlijk in onze maatschappij. Maar hoe mooi zou het zijn als we op deze manier open en eerlijk naar elkaar kunnen zijn? Daar worden onze films als het goed is zeker niet minder mooi van :)

Over menselijke imperfectie gesproken. Wat staat er nog meer op de bucketlist van Kaaps voor 2025?
Ja, zoveel! Een persoonlijke dit jaar is de Red Bull Stormchase. Oorspronkelijk kom ik uit de extreme sports-hoek. Dit is een windsurfproject in Denemarken, met windkracht 10 en de beste windsurfers op de planeet. Een passieproject sinds 2006. Blijft leuk om in die ruige condities mooie plaatjes te maken van karakteristieke atleten.
Daarnaast maken we graag veel sterk authentiek werk. En dat zijn producties van klein tot groot. We werken met veel plezier voor onze bestaande klanten en staan altijd open voor nieuwe samenwerkingen. Zoals het ernaar uitziet, komt er al veel moois onze kant op.

Ben benieuwd! Ik kijk vooral naar die van Red Bull uit. Dank voor je tijd en antwoorden Frank!
Joe joe, jij bedankt Sem!