Appen met Laura Melenhorst, de Willy Wonka van lolly's, over SUCKERS
SUCKERS wil met haar duurzame lolly's de snoep- en festivalindustrie veroveren. We spraken met oprichtster Laura Melenhorst over eetbare lollystokjes, uitdagingen van de investeringsronde en haar droomfestival.
Status: -
Goedemorgen Laura, Sem hier van Fonk!
Hey Sem!
Ook zo nat geregend?
Haha, gelukkig niet! Dat is het voordeel van ondernemen… Lekker werken vanaf de bank met dit weer!
Wat top! Laten we gelijk beginnen: hoe staat het ervoor met de funding?
Goed! We zijn druk bezig om de laatste hand te leggen aan ons pitch deck (dat is het belangrijkste document voor investeerders). Die ronden we volgende week af.
Er hebben zich veel geïnteresseerden gemeld, dus dat kan niet anders dan een succes gaan worden.
Dat is mooi om te horen! Wat is tot nu toe de grootste uitdaging geweest met de funding?
Om alles dat ik in mijn hoofd heb in één document bij elkaar te krijgen. Als ondernemer poppen er non-stop ideeën op. Maar tijdens een funding ronde moet alles juist gekaderd en duidelijk zijn. Dat is ons nu (meer dan) goed gelukt. Het was ook een grote uitkomst om daar hulp voor in te huren, in de vorm van een interim financial.
Wie of wat inspireerde jou om te starten met de duurzame lolly's?
Dat was toen ik zelf op een festival stond. Daar stond een enorm lange rij. Ik dacht: dit is blijkbaar waar het feestje is, dus ik sloot achteraan in de rij. Het bleek een rij te zijn voor lolly's. Dat fascineerde me. Mijn ondernemersbrein ging aan en ik dacht de hele dag aan niets anders meer. Hoeveel lolly's worden er eigenlijk gemaakt in Nederland? Wordt hierop geïnnoveerd?
Ik sprak met festival organisatoren en zij vertelden me over het drama van de Lollystokjes- en wrappers die in de natuur terecht komen. Die zijn een drama om op te ruimen.
Ik denk dat ik wel 200 telefoontjes heb gepleegd om te vragen of iemand me kon helpen met het ontwikkelen van een eetbaar lollystokje. Uiteindelijk heb ik het heft in eigen handen genomen en ben de stokjes, met een partner, gaan ontwikkelen.
Waarom is de festival branche zo interessant voor lolly's?
Het eerlijk antwoord daarop is simpel: wanneer je drugs gebruikt, krijg je zin in zoetigheid. Lolly's zijn het perfecte antwoord daarop.
Voor mij is dat echter een te simpele business case. Daarom proberen we echt iets moois neer te zetten. Zowel qua product, maar ook in beleving. Zo voegen we vitamine C, vitamine B5 en aminozuren toe aan de lolly's, om je tekorten tijdens een festival aan te vullen.
Daarnaast wordt de verkoop stand van SUCKERS niet de zoveelste food truck: we creëren een plek waar je even tot rust kunt komen, je kunt laten masseren en even kunt ontprikkelen. Dan krijgt een product ineens een hele andere toegevoegde waarde.
Wow, dat klinkt cool! Hebben jullie al samenwerkingen met specifieke festivals staan?
Daar gaan we vanaf eind dit jaar volle bak mee aan de slag. Voor nu richten we ons helemaal op de ontwikkeling van het product. Een eerste indruk kun je maar één keer maken en we gaan echt iets heel gaafs neerzetten. Voor het festivalseizoen van 2025 werken we graag samen met festivals die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, nét iets meer aan hun bezoekers willen geven en die klaar zijn voor een heel nieuw aanbod als het op snoep aankomt.
Ben benieuwd! Hoe ben je gekomen op de unieke smaakcombinaties?
Het lollystokje geeft natuurlijk een hele nieuwe, extra dimensie aan de smaak. Ik ben zelf dol op mooie smaakcombinaties en dus hebben we veel getest.
Eerst hebben we op social media gevraagd wat voor onze volgers de ultieme zomer-lolly zou zijn. Watermeloen werd daarin vaak genoemd. Ik wilde dat alle smaakcombinaties iets unieks hadden. Toen zijn we op zoek gegaan naar munt, omdat ik dat zelf een heerlijke combinatie vind met watermeloen. We hebben 6 verschillende soorten munt getest. Daar is uiteindelijk onze watermeloen/munt lolly uitgekomen. Die krijgt een limoen stokje. Echt een prachtige combinatie!
Het water loopt mij nu al in de mond haha En hoe zit het met het folietje? Zijn die makkelijker open te maken dan bij de vertrouwde lolly merken?
Absoluut! Omdat zowel de lolly zelf, maar ook het stokje eetbaar is, pakken we alles in. Dat betekent geen gevecht meer voor leven en dood voordat je 'm open krijgt, maar een hele makkelijke opening. Al onze lolly's worden verpakt in het meest duurzame papier dat er is, met zo min mogelijk schade voor de natuur.
Overigens geven wij de wrapper nooit mee aan de festivalbezoeker. Die houden wij in en recyclen we. Zo zorgen we er samen voor dat er niets meer in de natuur terecht komt!
Kunnen we in de nabije toekomst nog nieuwe campagnes van SUCKERS verwachten?
Zeker! We gaan eerst een fantastische binnenkomer maken met onze lolly's, maar plannen voor nieuwe campagnes, smaken en collecties staan absoluut op de planning. En misschien introduceren we in de nabije toekomst nog wel een ander, revolutionair product... ;) Maar daarover later meer.
Je maakt mij nieuwsgierig... kan je alvast een kleine hint geven?
Een kleintje dan: we hebben wellicht de oplossing gevonden tegen slappe, papieren rietjes...
Spannend, ik houd jullie in de gaten... Waar staat SUCKERS over vijf jaar?
Dan verkopen we op de grootste festivals van Europa, hebben we extra productielijnen moeten inkopen om de vraag bij te houden en hebben we ons portfolio gediversifieerd met allemaal prachtige, duurzame producten.
Nog een laatste vraag: op welk festival zou jij het liefste je lolly's willen verkopen?
Op Coachella uiteindelijk! Dat lijkt me echt een droom. Maar we gaan hopelijk starten met fantastische, nationale festivals als Pinkpop en Lowlands. Ontzettend veel zin in!
Dat is een mooi doel! Bedankt voor je tijd, Laura! En veel succes met de lancering van SUCKERS!
Leuk je gesproken te hebben, Sem! Fijne dag verder!