Appen met Lotte Vink van LABFRESH

21-10-2022 (10:30) - Appen met

LABFRESH heeft met een crowdfundingcampagne 400.000 euro opgehaald om twee nieuwe winkels te openen. Het herenmodemerk biedt vlek- en geurvrije kleding aan en heeft zo te zien aan de tweede succesvolle crowdfunding al een flinke schare trouwe fans. Fonk appte met mede-oprichter Lotte Vink over hun doelgroep, het proces en hun ambities.

Status: beschikbaar

Ha Lotte! Gefeliciteerd met het behalen van 400.000 euro voor de crowdfundingsactie! Hoe krijg je zo’n achterban daarvoor overtuigd, en uit wat voor mensen bestaat die achterban?
Goedemorgen Angela! :)
Dankjewel! We hebben een sterke community en de campagne zat dan ook al binnen een paar dagen vol.
Het zijn voornamelijk klanten die hebben meegedaan aan de campagne.

Die lopen nu dus allemaal met vlek- en geurvrije kleding rond, en dachten: dat moeten meer mensen ervaren! Dat zijn dus voornamelijk mannen, als we moeten afgaan op de term 'herenmode'. Waarom hebben jullie specifiek voor herenmode gekozen?
Meerdere redenen maar de belangrijkste is focus. Het is net zo belangrijk waar je nee tegen zegt. Doe eerst één ding heel goed en kijk dan verder.
Verder past de technologie iets beter bij het gedrag van mannen. Vrouwen hebben vaak meer variatie in hun kleding waar een gemiddelde man die naar een kantoor gaat prima elke dag een wit overhemd draagt. Bij ons hoeven er dat niet 5 per week te zijn maar zijn 2 voldoende voor een week. Ook wel zo makkelijk als je op reis moet voor werk

Wat kwam eerder: de techniek die jullie hebben gebruikt om geur- en vlekvrije kleding te garanderen, of de specifieke markt waar de focus op ligt?
Eerst de markt. Mijn co-founder was voor LABFRESH de co-founder van The Cloakroom. Dit was een online personal shopping service voor mannen. Ik werkte daar ook en zo hebben we elkaar leren kennen. Via The Cloakroom hebben we veel kennis opgedaan over deze doelgroep.

En bleek uit die doelgroep dat er behoefte was aan vlek- en geurvrije kleding die meerdere dagen gedragen kan worden?
Er was behoefte aan betere opties, op beide prestatie en duurzaamheid. Een standaard katoenen overhemd kan veel irritaties met zich meebrengen. Snel vies, kreukt snel, snel grote zweetplekken bij een presentatie etc. etc.
De laatste innovatie op dit gebied waren non-iron overhemden en dit was in de jaren vijftig. Tijd dus voor disruptie :)
De grootste issue in de fashion industrie is overproductie en consumptie. Wij willen graag de manier hoe we kleding consumeren veranderen. Koop minder maar beter.

Hoe zijn jullie uiteindelijk bij het optimale product gekomen? Hebben jullie veel tijd gestoken in het onderzoeken van de beste technieken?
We hebben hier heel veel tijd ingestopt en ik denk dat de zoektocht naar het optimale product nooit stopt. Het overhemd wat we nu hebben is al weer 4 generaties verder dan de eerste, we blijven altijd doorontwikkelen. Het is misschien nog steeds niet perfect maar we geloven wel dat het de beste optie is qua performance.

Waar zou het perfecte overhemd aan moeten voldoen, en waarin moeten de huidige producten dan nog verbeterd worden?
Je moet je er comfortabel en goed in voelen. Dit is stijl, goede fit en performance. We verkopen sinds corona ook steeds meer overhemden met stretch.
De technologie heeft altijd limitaties dus we zijn altijd hard aan het werk om die performance zo hoog mogelijk te hebben. Neem bijvoorbeeld zweetplekken, het lost het niet 100% op maar is wel significant veel beter dan een standaard overhemd. Wij willen naar die 100%!

Zo te horen zijn jullie constant bezig met optimaliseren en groeien. Hoe ziet jullie strategie eruit om ervoor te zorgen dat jullie blijven groeien als bedrijf?
Op het moment steken we veel energie in retail. Online blijft altijd het grootste deel maar nadat we onze winkel in Amsterdam hebben geopend vorig jaar zijn we echt super enthousiast. Retail was eerst een branding keuze maar de resultaten zijn geweldig dus het begint ook een belangrijke sales channel te worden. In november gaan we open in Kopenhagen en 2023 willen we ook een winkel openen in Rotterdam.

En de klanten die daarvoor geïnvesteerd hebben, wonen zij ook in die regio's? Want jullie lieten ze stemmen, toch?
Dat klopt! We hebben het aan ruim duizend van onze klanten gevraagd waar we onze volgende winkel moesten openen. Kopenhagen stond op nummer 1, gevold door Rotterdam. We luisteren naar onze klanten dus dit was een makkelijke keuze.
We hebben veel klanten in Rotterdam maar bezoeken onze winkel in Amsterdam niet. Veel minder dan klanten uit Utrecht of andere steden.
Misschien toch een Amsterdam vs Rotterdam dingetje?

Haha, dit bewijst het maar weer eens! Het is maar een uurtje reizen! Een uurtje zweten in een overhemd waar je geen plekken van krijgt. ;) Dankjewel voor dit inkijkje in LABFRESH, Lotte! Heel veel succes met het uitrollen van de nieuwe winkels, en de reis naar het perfecte overhemd! :)
Graag gedaan en jij bedankt voor het gezellige whatsapp gesprek :)