Appen met Martin Voigt van Nextens over de impact van Prinsjesdag
Het is vandaag weer de derde dinsdag van september, oftewel Prinsjesdag! Dé dag die niet alleen draait om nieuwe beleidsplannen en de rijksbegroting, maar ook om nieuwe – vaak ingewikkelde – belastingwetgeving. We appen met Martin Voigt, Marketing Director van fiscale softwareontwikkelaar Nextens, over hoe zij deze complexe materie vertalen naar behapbare marketingstrategieën.
Status: aan het drummen...
Goedemiddag Martin, Sem hier van Fonk. Leuk dat je tijd hebt om te appen!
Hi Sem! Ik zit er klaar voor.
Uit jullie eigen onderzoek blijkt dat veel jullie klanten opkijken tegen Prinsjesdag, vooral door de ingewikkelde belastingwetgeving. Hoe gaan jullie deze klanten helpen?
Klopt, de belastingregels in Nederland worden toch als zeer ingewikkeld ervaren. Des te belangrijker is het dat onze software en onze content die we aanbieden aan onze klanten, accuraat is. Wij informeren onze klanten altijd over de impact van de maatregelen die worden aangekondigd op Prinsjesdag. Via artikelen in onze tijdschriften, in ons product en op onze website brengen we ze op de hoogte van de voorgenomen wijzigingen en de impact ervan, en helpen ze uiteraard op weg naar de betreffende informatie in ons product ‘Naslag’, waar alle relevante fiscale informatie te vinden is (wet-artikelen, jurisprudentie, rekenmodellen, etc.).
Daarnaast organiseren wij de dag na Prinsjesdag ook een webinar, dat inmiddels in de branche een begrip is geworden: Studio Nextens. Tijdens dit webinar komen belangrijke stakeholders aan het woord over de mogelijke gevolgen van de belangrijkste aangekondigde maatregelen. Denk aan mensen van de Belastingdienst, van het Ministerie van EZ, bestuursleden van het Register Belastingadviseurs (de branchevereniging).
Om onze klanten nog meer te helpen dan we al doen, lanceren we in de eerste helft van volgend jaar een AI-tool die het makkelijker maakt om snel de betreffende relevante informatie te vinden in ons product ‘Naslag’.
Dat klinkt handig! Het lijkt mij wel lastig ingewikkelde stof uit te leggen in makkelijke taal. Wat was daarbij de grootste uitdaging?
De uitdaging ligt niet zozeer in de taal die wordt gebruikt, want dat is het jargon wat alom gebezigd wordt in de branche. De uitdaging, of de ingewikkeldheid, zit ‘m meer in de complexe verwevenheid van alle factoren die uiteindelijk de belasting beïnvloeden, met alle uitzonderingen, en alle bijzonderheden daarbinnen.
Pff, ik word er nu al duizelig van haha. Doen jullie dit voor de eerste keer?
Nee hoor, dat doen we al jaren. En we maken in principe niet per se de belastingregels begrijpelijk, maar we proberen onze klanten juist te helpen door ze te informeren over de mogelijke impact ervan, zodat onze klanten niks over het hoofd zien.
Gaat Nextens zich in de toekomst vaker inzetten voor dit probleem?
Zeker, dat is iets wat we al een langere tijd doen, bijvoorbeeld destijds met de maatregelen rond corona, en zoals vorig jaar toen de wijzigingen in Belasting Box 3 aanstaande waren…
Nice! Veel blije klanten dus?
We mogen zeker niet klagen met de tevredenheid van onze klanten. Onze NPS stijgt al enkele jaren. We hebben gelukkig ook hele kritische klanten, die zeer nauwkeurig volgen wat wij allemaal delen, en zij zijn zeer mondig om ons op eventuele tekortkomingen of net niet de juiste nuances in onze publicaties te wijzen.
In je bio staat 'Aan het drummen'. In hoeverre laat jij tijdens je werk inspireren door jouw muzikale achtergrond?
Ja, ik ben drummer in een aantal coverbands, en mijn eigen band (met eigen muziek) heet Kolbak. Ik vind het een leuke vraag die je stelt, ik heb er nooit bij stil gestaan, maar nu ik er over nadenk, merk ik dat er veel parallellen zijn tussen muziek (drummen) en het werk wat ik doe. Het directieteam waar ik in zit, maar ook het marketingteam dat ik aanstuur zou je ook kunnen zien als bands, met diverse getalenteerde muzikanten. Je moet goed communiceren, goed luisteren naar elkaar, op elkaar inspelen en elkaar de ruimte geven om te excelleren met je talent en elkaar uitdagen. Als dat goed lukt, dan ontstaat er iets magisch, namelijk goede muziek.
En vanuit mijn marketingwerk is muziek ook zeker een inspiratiebron: hoe wordt iets gebracht, hoe wordt iets opgebouwd, hoe werken ze aan verbinding met de luisteraars, hoe zetten ze hun kanalen in (en met welke planning) hoe hebben ze hun funnel ingericht, hoe werken ze naar de conversie, hoe maken ze het succes aanstekelijk, hoe blijven ze oprecht en eerlijk in hun product/brand, en noem maar op. Machtig mooi.
Een echte dirigent dus! Nog één vraag: ik heb begrepen dat je niet vies bent van een goed boek. Welk boek ligt nu op jouw nachtkastje?
Ik heb altijd meer boeken liggen. Nu zijn dat ‘Tricky Tijden’ van Jitske Kramer. Echt een aanrader, gaat over de enorme veranderingen waar we momenteel mee te maken hebben, en hoe je beter naar de oorzaken en invloeden van die veranderingen kunt kijken. Daaronder ligt ‘Vienna’ van Eva Menasse. Een roman gebaseerd op de geschiedenis van haar vader. Ze is een Oostenrijkse schrijfster, die ik heb leren kennen via haar boek ‘Dunkelblum zwijgt’. een fe-no-me-na-le verhalenvertelster. Enorm smullen.
Klinkt veelbelovend, ik heb ze genoteerd! Thanks voor je tijd en antwoorden, Martijn. Tot de volgende!
Dankjewel hiervoor!