Appen met Paulo Bruns van Flik Flak: 'Content op TikTok is rauw'
Afgelopen week won Flik Flak de eerste poll van de SAN New Kids On The Block Award, en verdiende daarmee de eerste plek op de longlist. Reden genoeg om te praten met Paulo Bruns, Commercieel Directeur van Flik Flak. We spraken met hem over de eerste zege, TikTok-tips voor bedrijven en het volgende trending social media platform.
Status: -
Hi Paulo, Sem hier van Fonk Magazine! Allereerst gefeliciteerd met de winst op de eerste poll van NKOTB en de plek op de longlist! Hoe hebben jullie deze eerste zege gevierd?
Hi Sem, Thanks! We zijn heel blij dat we als eerste zijn geëindigd in de poll. Vanmiddag hebben we onze vaste TGIF (Thank God It’s Friday) borrel en dan gaan we er uiteraard bij stil staan en op proosten. Het is een mooie erkenning voor ons harde werken afgelopen jaar. Echter zijn we er nog niet. Het is nu aan de jury.
Nice! Ik hoop dat de bubbels al koud staan. Over de jury gesproken, hoe gaan jullie hen overtuigen tijdens de volgende ronde?
Gen-z in Nederland spendeert 2 uur op TikTok. Elke dag weer. Zij openen gemiddeld 19 keer (!) per dag de TikTok app. Er zijn in Nederland 2,6 miljoen dagelijkse gebruikers, dat is ruim 100% groei in een jaar tijd. Waar je op andere social media wegkomt met gelikte afbeeldingen/video’s en deze op meerdere kanalen kan inzetten, word je als merk genadeloos afgestraft als je dit doet op TikTok. Hoe bereik je een doelgroep die een spanningsboog heeft van 6 seconden en direct door advertenties heen prikt?
Wij helpen merken als Wehkamp, Yellowbrick, Adecco en Xenos via TikTok hun connectie met de nieuwe generatie te versterken. Dit doen we door TikTok native content te bedenken en te maken die aanslaat op hun belevingswereld. Door dingen nét even anders te doen.
Maar maken we hiermee het verschil in het goed gevulde bureaulandschap? Nee, zeker niet. Elk bureau en elke propositie kan gekopieerd worden. Het enige wat niet gekopieerd kan worden is cultuur. Onze cultuur is waar we het verschil maken. Flik Flak is gedreven door cultuur en passie in plaats van efficiency. Al 6 jaar gaan we met het hele team ieder jaar 3 weken op workation, van Brazilië en Mexico tot Bali en Bonaire. We pakken onze laptops op en werken vanaf het strand. Iedere woensdag is op ons kantoor aan het Vondelpark, The Breakfast Club, een kennis- en ontbijtsessie met een externe inspirerende spreker. We werken hard en we feesten nog veel harder. We selecteren de beste talenten en geven hen vervolgens de verantwoordelijkheid en vrijheid om het beste uit zichzelf en elkaar te halen. Dit zorgt voor een unieke cultuur waarin we altijd dat stapje extra zetten, voor elkaar en voor onze klanten.
Dat klinkt als een overtuigende boodschap. Hoe brengen jullie deze unieke cultuur over in jullie campagnes?
Flik Flak is onderdeel van Eager.nl, een familie van digital marketing bureaus. Maar Flik Flak is - net zoals TikTok - de Benjamin van de groep. Ondanks dat we met Flik Flak pas een jaar bestaan, zijn we al met 15 ontzettend getalenteerde creatievelingen en werken we al met toonaangevende merken als Basic-Fit, Mysteryland, Costes, Wehkamp, El Tony en Fresh ‘n Rebel en gaan we dit jaar over de €1M omzet heen.
Al vanaf de introductie van TikTok in Nederland zagen we dat we een team van mensen nodig hadden die alle ins- en outs kennen van het platform en intrinsiek gemotiveerd zijn om de beste te worden binnen hun domein. We investeren veel in de ontwikkeling van onze werknemers. Van The Breakfast Club tot aan interne brainstorms met het team over de toekomst van onze agency. We proberen onze teams zoveel mogelijk te betrekken in de beslissingen die we maken en de koers die willen varen. Daarnaast vinden we het belangrijk om onze mensen vrijheid en verantwoordelijkheid te geven. Van stagiaires tot aan de seniors. Dit werkt momenteel goed voor ons.
Wauw! Hopelijk brengt deze cultuur jullie nog veel succes in de toekomst. Wat is jouw beste tip voor bedrijven die willen starten op TikTok?
Tegen bedrijven zou ik willen zeggen: omarm het. Met 5,8 miljoen gebruikers in Nederland is TikTok een platform wat niet meer weg te denken is. Daarnaast is 50% van die 5,8 miljoen gebruikers 25 jaar of ouder. Veel merken denken dat TikTok bestaat uit uit jonge tienermeisjes die danjes doen. Maar dat is allang niet meer zo.
TikTok is snel, authentiek, fun en alles daar tussen in. Het is een platform waar bedrijven een andere kant van zichzelf kunnen laten zien. En dat is waar de nieuwe generatie behoefte aan heeft.
Een tip? Content op TikTok is rauw. Het werkt dus niet om je gelikte Instagram Reels door te plaatsen. Daarnaast, reserveer voldoende tijd om aan de slag te gaan met TikTok. Consistentie is super belangrijk en video productie neemt nou eenmaal veel tijd in beslag. Maar goed, er is natuurlijk altijd de optie om met een bureau te werken. Ik kan je er nog wel een aanbevelen? haha.
Nu je toch bezig bent, laat maar weten!
Flik Flak natuurlijk!
Haha dat was natuurlijk een inkopper. Wat is volgens jou de next big thing op TikTok?
Oef, dat zijn er nogal wat. TikTok SEO begint echt steeds meer een ding te worden. 40% van Gen Z gebruikt TikTok als zoekmachine in plaats van Google. Op zich niet gek, deze generatie is opgegroeid met een Ipad in de hand. Het is verrassend hoe gaat de zoekmachine van TikTok werkt. Voor onze klant mboRijnland hebben we bijvoorbeeld al meer dan 2,4 miljoen views gegenereerd door het gebruik van een specifieke set aan keywords in de hashtags en captions. Daarnaast is TikTok nu ook met search (SEA) advertenties aan het testen. Dit kan in de toekomst echt een serieuze bedreiging worden voor Google.
Daarnaast zien we dat TikTok steeds vaker langere video’s pusht. Neem bijvoorbeeld de commercial van Paris Hilton voor het Hilton hotel. Die duurt 10 minuten en ging viral. Bedrijven hebben daardoor in de toekomst wellicht langer de tijd om hun boodschap over te brengen. Aan de andere kant: de jongere generatie heeft een steeds kortere spanningsboog en krijgt meer prikkels dan ooit tevoren.
In het eerste punt herken ik me zeker: TikTok in veel gevallen fijner als zoekmachine dan Google! Dan heb ik nog een laatste vraag: is er een leven na TikTok? Met andere woorden: wat wordt het volgende trending platform voor social marketing?
Ik heb helaas geen glazen bol, maar er zullen in de toekomst vast andere apps gelanceerd worden waar merken kunnen connecten met hun doelgroep. Wie weet wordt Lemon8 (een andere app van de groep achter TikTok) ooit nog wat of zitten we binnenkort allemaal weer met elkaar in een ruimte op Clubhouse. Vergeet niet dat TikTok voorheen Musical.ly heette en later omgetoverd is tot TikTok. Soms is de timing gewoon niet goed en verliezen apps de aandacht van de gebruiker.
Daarnaast zie je dat Social Commerce en User Generated Content ook een steeds grotere rol gaat spelen binnen social media. Social media platformen weten steeds beter de samenwerking op te zoeken met partijen als Shopify. Wellicht gaan we in de toekomst kennis maken met een app die voornamelijk draait om social commerce. Echter is af te vragen of dat een positieve ontwikkeling is. Maar goed, we gaan het zien. Het is in ieder geval nooit saai in het social media landschap.
Dat is zeker waar. De tijd zal het leren... In ieder geval bedankt voor je tijd en moeite voor dit interview! Succes met de volgende rondes van NKOTB en wie weet tot ooit!
Graag gedaan en bedankt voor de nominatie. We kijken uit naar de volgende ronde!