Appen met Ruben van WeFilm over de creatieve ban van de fossiele industrie

Appen met Ruben van WeFilm over de creatieve ban van de fossiele industrie

16-05-2023 (07:00) - Appen met

Een collectief van 21 creatieve bureaus start het Verdrag Verantwoord Verleiden: Fossiel? No deal. De groep doet de fossiele industrie in de creatieve ban en hoopt dat anderen zich ook aansluiten. Reden voor een gesprek met Ruben van het deelnemende bureau WeFilm

Status: -

Hoi Ruben! Maartje van Fonk hier
Hi Maartje, goeiemiddag!

Mooi om te zien dat al 21 bureaus zich bij het verdrag hebben aangesloten!
Ik ben benieuwd, waarom is fossiel juist nu ‘no deal’ meer voor jullie?

Het IPCC rapport dat onlangs is verschenen maakt nogal duidelijk dat we echt geen seconden te verliezen hebben. We zijn achter de schermen natuurlijk al een tijdje bezig met een groot collectief van bureaus. Iedereen voelt een steeds groter wordende onrust en de drang om iets te doen.

Borrelde het al langer onder deze groep bureaus? Of is dit een groter initiatief geworden dan eerst gedacht?
Steeds meer bureau’s waren en zijn er mee bezig, maar het bleef nog gefragmenteerd. Door de krachten te bundelen en een gezamenlijke belofte te doen, geven we een veel sterker signaal af. En hopelijk vooral ook een uitnodiging naar alle andere bureaus die nog niet meedoen. Dit is geen thema waarop we moeten concurreren, maar juist moeten samenwerken.

Jullie spreken zeker duidelijke taal
Voor veel bureaus is de fossiele industrie natuurlijk nog een belangrijke speler. Hoe denk je de brug te kunnen gaan slaan tussen jullie initiatief en deze bureaus?
Er wordt door de fossiele industrie veel geld uitgegeven aan promotie, dus er zijn bureaus die daar afhankelijk van zijn. Maar hopelijk zet dit toch iets in gang bij de bureaus die nog niet mee kunnen doen. Daarnaast zal steeds meer jong creatief talent en zullen hopelijk ook adverteerders hun bureau vragen om zich aan te sluiten. De bureaus die er nu nog niet klaar voor zijn, zijn dat over een tijdje wel.

Ik ben benieuwd!

Ik ook :)

Veel (grotere) bureaus zijn natuurlijk ook in het buitenland actief. Denk je dat dit een voorbode voor de internationale industrie kan zijn, of zal de aanpak dan toch ergens anders moeten beginnen?
Wat bedoel je precies met ergens anders? Op nationaal niveau?

Ja, misschien een ander soort boodschap? Of denk je dat dit verdrag ook bij bureaus in bijvoorbeeld de VS impact kan maken?

Volgens mij moet de boodschap en de belofte vooral heel helder zijn. Want voor je het weet, raak je verstrikt in nuance discussies. Ook in de VS zet de creatieve industrie zich steeds meer in op maatschappelijke thema’s, dus ja ik geloof zeker dat zoiets als deze belofte daar kan werken. De creatieve industrie is altijd een voorloper en disrupter geweest in de maatschappij. De huidige tijdsgeest vraagt om die mindset te gebruiken om de wereld een beetje beter te maken. Daar ligt toch ook een beetje verantwoordelijkheid?

Zeker!
Hoe zie je dat terug bij WeFilm? Jullie begonnen natuurlijk als productiebedrijf
Zijn jullie door de jaren heen meer drang gaan voelen om die maatschappelijke impact te maken?

We zijn van productiebedrijf al flinke tijd geleden inderdaad getransformeerd tot creatief bureau, en zijn ons in die rol steeds meer bewust van de invloed die we hebben op het gedrag van mensen. Dat brengt in onze ogen simpelweg een verantwoordelijkheid met zich mee. Op dit moment is 90% van ons werk gericht op het versterken van maatschappelijke missies van merken, en daar zijn we trots op. Het geeft ook nog eens veel meer voldoening en betekenis als je creatieve werk een oprechte bijdrage levert. Ook de bureaus die nog niet meedoen, zullen dat beamen.

Mooi! Met dit collectief zal dat zeker gaan lukken, denk ik (:
Bedankt voor je tijd en reacties Ruben!

Any time!
Dat denk ik ook