Creatieve bureaus lanceren verdrag tegen fossiele reclame

15-05-2023 (07:00) - Bureaus

Een snel groeiende groep creatieve bureaus lanceert vandaag een verdrag met de belofte geen fossiele industrie en fossiel personenvervoer meer te promoten. Het Verdrag Verantwoord Verleiden: Fossiel? No Deal! is al door 22 bureaus ondertekend. Met het verdrag wil de creatieve industrie - in afwachting van een wet die fossiele reclame verbiedt - zelf verantwoordelijkheid nemen.

Het IPCC-rapport over alarmerende klimaatverandering roept iedereen op: we moeten nu in actie komen om op de lange termijn onder de 1,5 graden opwarming te blijven. Ook de communicatiewereld moet zijn verantwoordelijkheid nemen en stoppen met de promotie van fossiele producten, meent onder meer een recent rapport van TNO.

Niet wachten op politieke besluitvorming

Reden genoeg - vinden 21 creatieve bureaus - om niet te wachten op politieke besluitvorming, maar als creatieve industrie zelf verantwoordelijkheid te nemen en geen fossiele industrie en fossiel personenvervoer te promoten of groen te wassen. Vandaag introduceren zij het Verdrag Verantwoord Verleiden: Fossiel? No Deal!

Uitnodiging

Het initiatief nodigt alle reclame-, PR-, media-, design-, en andere communicatiebureaus van Nederland uit om ook te ondertekenen en hun expertise in gedragsbeïnvloeding enkel te gebruiken voor producten en diensten die positieve impact hebben. In elk geval niet voor producten en diensten die aantoonbaar schadelijk of misleidend zijn. “Uitstellen of wachten heeft geen zin. Er zijn altijd haken en ogen, nuances en complicaties te bedenken om niet te ondertekenen. Maar als we nooit ergens beginnen, verandert er niks. Dus laten we met deze belofte ons creatieve talent en het talent van morgen inzetten voor alle dingen die de wereld mooier en leefbaarder maken,” aldus de initiatiefnemers.

Welke promotie is uitgesloten

De ondertekenaars van het verdrag ‘Fossiel? No Deal!’ maken geen promotie meer voor fossiel personenvervoer en de fossiele industrie. Dat betekent bijvoorbeeld wél promotie van de Thalys naar Parijs, elektrische mobiliteit en deelvervoer, maar geen communicatie over een vliegretourtje Barcelona voor 60 euro of een gratis kopje koffie bij een volle tank. Onder ‘fossiel personenvervoer’ verstaat het verdrag auto’s (met uitzondering van deelauto’s), vliegreizen, bussen, boten en cruiseschepen op fossiele brandstof. Onder de ‘fossiele industrie’ vallen bedrijven met als primaire activiteit het delven, transporteren, verkopen, leveren of promoten van olie, gas, bruinkool en steenkool. Voor energieleveranciers hanteert het verdrag een cijfer van 9 of hoger in de groene stroom ranglijst van De Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE.

Deze bureaus nemen het voortouw

De volgende bureaus hebben de belofte inmiddels ondertekend: Better Together Agency, Blyde Benelux, Bravoure, BUUTVRIJ for life, Cloudfactory, De Wolven, Grrr, Havas Lemz, Hammerfest, HERC, Johnny Wonder, Lama Lama, Lava, Maak, Momkai, Multitude, True Ideas, Vandejong, Wefilm, W.Green, u-inc.

Meer info en aanmelden op fossielnodeal.nl

 

 


Media

Marketing

Economisch