Appen met Yvonne Prins over Cannes Off The Grid

Appen met Yvonne Prins over Cannes Off The Grid

12-06-2025 (11:52) - Appen met

Nog een klein weekje en dan reist de creatieve industrie weer af naar Zuid-Frankrijk voor Cannes Lions. Binnen in het Palais is het officiële programma tjokvol, maar buiten het festivalgebouw gebeurt er minstens zoveel. Eén van die initiatieven is het alternatieve programma Cannes Off The Grid. We appen met Yvonne Prins, mede-organisator en founder van MAD MOJO.

Status: busy

Wat maakt Cannes Off The Grid nou anders dan het officiële programma?
Het is echt een alternatief programma tijdens Cannes Lions, dat zich juist niet in het Palais des Festivals afspeelt maar op allerlei alternatieve locaties. Dus inspiratie, talks, creatieve merkactivaties en ontmoetingen met leuke mensen, en dan dus off the grid. Dus je hebt geen badge nodig voor het festival om wel vol inspiratie terug te komen. Wij stellen heel zorgvuldig het programma samen! Veel Cannes-bezoekers weten vaak niet waar ze moeten beginnen en daar is dit de oplossing voor!

Waarom is het van belang ook buiten het Palais inspiratie op te doen?
Je merkt dat veel mensen naar Cannes komen en geen toegang hebben tot het Palais des Festivals en dit kan verschillende redenen hebben: te duur, te weinig tijd of het gewoon niet weten. Daardoor haalt zeker niet iedereen uit Cannes wat erin zit en is het beeld dat je alleen naar Cannes gaat om te feesten, lunchen en rosé te drinken. Dat is zonde, want er is zoveel meer te zien en vinden. En op dat inzicht is CANNES OFF THE GRID ontstaan. Vorig jaar hebben we het kleinschalig getest en dit jaar rollen we het groter en conceptmatiger uit. En je merkt dat er behoefte aan is. Wij proberen ook op deze manier de perceptie positiever te maken, door te laten zien dat er meer is en dat het zeker de moeite waard is om je talent naar Cannes te laten gaan.

Is de omvang het enige verschil ten opzichte van de kleinschalige versie van vorig jaar?
Nee zeker niet, het is inderdaad groter. Dit jaar zijn we er drie dagen (17, 18 en 19 juni). Met drie routes. Elke route heeft beschikbaarheid voor zo’n twintig mensen, we hebben drie inhoudelijk verschillende routes en dat is ook anders dan vorig jaar.
Daarnaast kunnen ook niet-VIA-leden tegen betaling deelnemen aan de routes en maken we het toegankelijk voor iedereen. Dus we vliegen het veel meer conceptmatig aan. Daarnaast is het ook echt een plek waar we mensen samenbrengen en laten connecten. Wat met de afwezigheid van The Embassy of Dutch Creativity toch iets moeilijker is dit jaar. Dus het is veel meer een merkconcept, wat we ook volgend jaar weer verder kunnen uitbouwen! Onze ambitie is groot.

Een hele mond vol! Waarom sluit het kersverse bureau MAD MOJO aan als partner?
Vorig jaar organiseerde ik vanuit VIA Nederland, samen met Mèlanie Bosveld en Renée van den Oetelaar, voor het eerst Curated Routes in Cannes en we zagen dat het werkte.
Dus vanuit dat inzicht zijn we gaan kijken hoe we het dit jaar invulling wilden geven en daar is Cannes Off The Grid dus uit ontstaan.
Met MAD MOJO willen we merken menselijker maken en aan de binnen- en de buitenkant laten kloppen. Wij zijn van mening dat je dat kunt bereiken als je externe perspectieven naar binnen haalt of externe perspectieven buiten gaat ervaren op plekken waar je jezelf kunt laten inspireren door andere merken of mensen. Cannes is zo’n plek, maar SXSW in Londen bijvoorbeeld ook.
Zelf ga ik al jaren off the grid naar Cannes ;-) Dus vanuit dat perspectief vond ik het een superleuke kans om conceptmatig, samen met VIA Nederland en Kyra Roest, op deze manier een mooie invulling te bedenken. Ja zeker voor de leden van VIA, maar ook voor alle andere Cannes-gangers die off the grid willen gaan.

Klinkt veelbelovend. Naar welke stop tijdens een van de routes kijk je het meeste uit?
Phoe, dat is best een moeilijke vraag. Want ik ben echt een spons en vind alles leuk en inspirerend. Maar ik ben sowieso een enorme fan van de beaches & venues van TikTok, Pinterest en Amazon, maar ook de lounge van The Female Quotient met bijvoorbeeld deze talk: ‘From insight to impact: the new era of entertainment marketing’ is altijd heel gaaf. En het Inclusion Breakfast van IPG is ook altijd een mooie highlight.
Maar veel van de programma’s zijn pas afgelopen week bekendgemaakt. Dus de komende dagen gaan wij nog enorm door alle talks heen scrollen om echt de pareltjes eruit te vissen en de routes definitief te maken. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!

Wat zou je willen zeggen tegen de mensen die zich nog niet hebben aangemeld?
Ik zou willen zeggen…… Creativity starts off the grid. Dus mocht jij naar Cannes gaan volgende week en je programma nog niet klaar hebben? Dan hebben wij de oplossing voor jou, en meld je dan vooral heel snel aan via de website.

Thanks Yvonne! Succes en ik zie je ongetwijfeld volgende week.
Ja superleuk! See you in Cannes!