Jurylid Aad Kuijper: eerst Chinese martelsessie

18-06-2008 (10:43) - Bureaus

Aad Kuijper van bureau Alfred beoordeelt samen met een internationale ploeg juryleden in Cannes de inzendingen voor het onderdeel Film. Dagenlang hielden hij en zijn collega’s zich schuil om honderden commercials te beoordelen. Vanaf dinsdag is het discussiëren geblazen, want dan nemen de juryleden gezamenlijk de shortlist door. Aad Kuipers vertelt.

‘Als je eenmaal bent gevraagd als jurylid voor Cannes, kun je de rest van het jaar doorbrengen met jureren, van Tokio tot Dubrovnik. Maar met Alfred hebben we een druk bureau, daar hebben we natuurlijk helemaal geen tijd voor. Overigens ga ik hier elke avond vroeg naar bed. Ik beleef Cannes dit jaar heel anders dan hoe de meeste mensen het ervaren. Maar dat moet ook wel: om half negen ’s ochtends gaat de zaal open, gisteren waren we om zeven uur ’s avonds klaar.

We noemen het hier voor de grap wel een Chinese martelsessie: elke dertig seconden start een nieuwe film. Tien procent van de uitzendingen gaat door, dus is slechts een op de negen de moeite waard. Maar juist omdat het aantal inzendingen zo groot is, vallen de besten extra op, dan heb je ineens een wow-moment.

Bij het onderdeel Film bekijken we films, maar ook online video’s, eigenlijk alles met bewegend beeld. Wat me opvalt is dat de filmpjes met heel directe ideeën vaak het beste werken. Het gaat er soms niet eens om of iets mooi gefilmd is, maar om het idee. Je merkt ook dat de andere juryleden over dezelfde inzendingen beginnen tijdens de lunch. De meningen liggen in die eerste ronde nog niet erg uit elkaar. Dat komt pas bij het bespreken van de shortlist. Tot nu toe was het jureren een solitaire bezigheid, nu we over die shortlist gaan discussiëren wordt het pas interessant. Nu krijg je de verrassingen: een jurylid steekt z’n hand op bij een filmpje waarbij anderen hun schouders misschien ophalen.

Of er voor Nederland Leeuwen inzitten valt nu nog moeilijk te zeggen. Elk jurylid ziet slechts een kwart van de inzendingen. Maar Nederland heeft het niet zo goed gedaan, er komt heel weinig voorbij. Misschien dat de ambulance van Centraal Beheer wat kan worden. Internationale kanshebbers zijn wat mij betreft Xbox met hun soldaten-commercial, diens internetfilm is overigens nog veel beter. Ook leuk is die van Skoda, met een auto gevuld met good stuff als taart en cake. Verder waren een aantal bankenfilmpjes de moeite waard. Een ervan was opgebouwd als een Andrélon-commercial: last van haaruitval vanwege zorgen over leningen? Vervolgens komen mensen voorbij met het prachtigste haar. Het is heel simpel, maar het werkt.

Naast het jureren hoop ik in Cannes nog wat contacten te ontmoeten, maar eigenlijk zijn we fulltime bezig met jureren. Je zorgt ervoor dat je agenda zo goed als vrij is. Het kan zomaar zijn dat we vanavond tot elf uur doorgaan. En nogmaals: ik ben nog nooit zo vroeg naar bed gegaan in Cannes!'

Aad Kuijper,
Alfred

Media

Marketing

Economisch