Bewustwordingscampagne ‘Leven tot het laatst’ van start

Bewustwordingscampagne ‘Leven tot het laatst’ van start

12-10-2024 (07:00) - Campagnes

Zorg krijgen vinden we heel normaal. Maar wat als je zo ziek wordt, dat je niet meer beter wordt? Je weet dat je doodgaat. Maar tot die tijd leef je. Ook dan is er zorg: palliatieve zorg.

Toch weet meer dan de helft van de Nederlanders niet wat het is en wat het voor iemand kan betekenen. Daarom start Stichting Palliatieve Zorg Nederland in samenwerking met KWF een landelijke bewustwordingscampagne. Het wordt tijd dat Nederland kennis maakt met palliatieve zorg en het op termijn zelfs vanzelfsprekend gaat vinden.

Echte palliatieve patiënten in de hoofdrol

De campagne ‘Leven tot het laatst’ laat echte patiënten zien die, dankzij palliatieve zorg, de dingen kunnen blijven doen die belangrijk voor hen zijn. Zoals Bidjai die nog op zijn kleinkinderen kan passen. Lia die weer zin krijgt in haar dag. Raymond die er nog op uit kan. En Nurjanah die zich minder zorgen maakt. Zo verlegt de campagne de focus van doodgaan naar leven en brengt het palliatieve zorg op een menselijke manier dichtbij. Zelfs als je er zelf nog niet direct mee te maken hebt.

Zorg tot het laatst. Om te kunnen leven tot het laatst.

De bewustwordingscampagne laat zien hoe normaal het is om zorg te krijgen en erom te vragen. Je hele leven lang, ook als je niet meer beter wordt. Van een beugel of prothese tot een vrijwilliger die je helpt met boodschappen of de huisarts die bij je thuis komt. De kleine momenten van geluk in een mensenleven staan centraal. Tuinieren. Een terrasje pikken. Je dagelijkse ochtendduik. Want dát is waar palliatieve zorg om draait. Zorg tot het laatst. Om te kunnen leven tot het laatst.

‘Leven tot het laatst’ is een samenwerking tussen verschillende partners: de website Overpalliatievezorg.nl, KWF, Patiëntenfederatie Nederland, Alzheimer Nederland, Maag Lever Darm Stichting, Parkinson Vereniging en het Ministerie van VWS.

De komende twee jaar is de campagne voornamelijk te zien op tv, in de krant, tijdschriften en huis-aan-huis bladen en op social media.

Bekijk de film hier

Credits

Opdrachtgever: Stichting Palliatieve Zorg Nederland in samenwerking met KWF
Bureau: Café Society
Creatie: Boris Peters, Elise van der Velde
Strategie: Bas Velthuis
Project lead: Benthe Boersma
Design: Boris Peters, Bas van Vuurde
Pre press/DTP: Studio Doen

Production Company: Eyeforce
Director: Eva Oosterveld
Producer: Chantal Ebbinge
Production Manager: Zita Maas
Production Assistant: Claudio Follender

DOP: Katja van den Broeke
1st AC/ Focus Puller: Patrick Rietvelt
Camera assistant: Bregje Pontzen