DJI en SteamTalmark tonen vakmensen nieuwe plek om impact te maken

DJI en SteamTalmark tonen vakmensen nieuwe plek om impact te maken

30-10-2025 (12:54) - Campagnes

Fietsenmakers, meubelmakers of broodbakkers: vakmensen hebben een belangrijke maatschappelijk functie, maar binnen de gevangenismuren kunnen ze als arbeidsbegeleider vaak nog waardevoller zijn. Als vervolg op de award-winnende employer branding campagne 'Er zit meer achter' lanceert DJI daarom de nieuwe wervingsgcampagne 'Als arbeidsbegeleider leer je mensen méér dan een vak'.

Met deze nieuwe doelgroepcampagne laat de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) zien dat het werken als arbeidsbegeleider draait om het bieden van structuur en het aanleren van nieuwe vaardigheden. Zo helpen ze gedetineerden bij hun terugkeer in de maatschappij. Arbeidsbegeleiders spelen hierin, door hun kennis en ervaring in te zetten, een onmisbare rol.

"De uitdaging is dat de doelgroep die wij zoeken deze functie nauwelijks kent. De mensen die er perfect geschikt voor zijn, oefenen vaak als zelfstandige hun vak uit. Ze hebben nog nooit gedacht aan een baan in een gevangenis", zegt Charlotte de Groot, recruitment marketeer bij DJI. "We weten dat er veel vooroordelen leven over werken in een gevangenis. Maar er zijn vakmensen die juist enthousiast worden van een rol die uitdagend is, en waarin groei, structuur en betekenis centraal staan. In die zin is deze campagne ook gericht op het versterken van trots en betrokkenheid bij huidige medewerkers."

Foute keuzes omdraaien

De nieuwe campagne, ontwikkeld door employer brandingbureau SteamTalmark, bestaat uit zowel online als offline uitingen, met vier online video’s in de hoofdrol. De video’s openen met een close-up van iemand met een stanleymes, hamer of schroevendraaier in de hand. Het beeld zet kijkers op het verkeerde been, omdat het lijkt op een dreigende situatie of plaats delict.

Al snel wordt duidelijk dat een arbeidsbegeleider samen met een gedetineerde aan het werk is in de fietsenmakerij, houtwerkplaats of bakkerij in de gevangenis. Èwa Oduguwa, Art Director bij SteamTalmark: "We laten met deze campagne zien dat gedetineerden door de begeleiding van een arbeidsbegeleider kunnen werken aan hun toekomst."

De campagne richt zich op ervaren vakmensen: praktisch ingesteld, sociaal en met een sterke drive om iets positiefs te doen. "We spreken hen aan op hun mentaliteit", aldus Laura Barmentloo, campagnespecialist bij DJI. "Bij DJI zetten ze hun kennis en ervaring in op een plek waarin dat écht verschil maakt. Zo verbinden we de praktische kracht van het beroep met maatschappelijke waarde."

Bekijk hier de campagnevideo: 

Credits

Dienst Justitiële Inrichtingen: Charlotte de Groot-Braakman, Daniël Vastenhout, Inge Klein – van der Weij, Laura Barmentloo

SteamTalmark:
Account: Kelly Klinkhamer, Natasha Hendriks, Onno Gout
Strategie: Gijs de Jong
Creatie: Èwa Oduguwa, Jolien Kappert, Maarten Kuipers

Productie:
Productiemaatschappij: Kaaps Film
Regie: Geertje Kil
Producer: Lisa Post
DOP: Olaf Tijhuis
In samenwerking met Initiative Media