Money Start en ING maken zich hard voor financiële educatie van jongeren
Vandaag lanceert Money Start in samenwerking met ING de landelijke campagne “Doe ff lekker niet”, gericht op de preventie van schulden bij jongeren.
Jongeren kunnen na hun 18e verjaardag in de financiële problemen komen als ze shoppen met zorgtoeslag of met ‘buy now, pay later’- constructies. Of als ze de studiefinanciering uitgeven in de kroeg, dan wel een te duur telefoonabonnement afsluiten. Financiële educatie van jongeren is nodig om dit tegen te gaan. De campagne van Money Start en ING springt hierop in, maakt jongeren bewust van mogelijke valkuilen en leert ze om geen schulden te maken. De campagne werd gelanceerd in het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam.
Onderzoek van het Nibud laat zien dat 70% van de jongvolwassenen wel eens betalingsproblemen heeft. Uit recent onderzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn blijkt dat maar liefst twee op de vijf (40%) jongeren het afgelopen jaar weleens moeite heeft gehad met het betalen van een rekening. Bij een op de drie (33%) zorgde de zorgverzekering voor de meeste uitdaging, gevolgd door het betalen van de huur of hypotheek (24%). Maar liefst 26% van de jongeren heeft bovendien een schuld, los van de studieschuld of hypotheek.
“Stappen met de stacks van ome duo? Doe ff lekker niet!”
Jongeren lijken onvoldoende na te denken over hun financiële toekomst en geven geld eerder uit aan andere zaken, dan aan het betalen van de zorgverzekering of de huur.
Loes van Geffen, managing partner Money Start: “De onderzoeksresultaten over jongeren en betaalproblemen zijn treffend en geven aan dat financiële educatie van jongeren hard nodig is. Uit jongerenpanels is gebleken dat jongeren liever de waarheid horen en eerder gewaarschuwd worden, zodat ze niet onnodig maximaal blijven bij lenen omdat het zo makkelijk gaat. Vanuit onze praktijkervaring weten we dat veel jongeren dezelfde fouten maken en daarmee in de schulden komen. Bij Money Start trekken we dan een eenvoudige conclusie: als jongeren allemaal dezelfde fout maken, kunnen we ze ook leren om dat niet te doen.”
Alan Bredenhorst, managing partner Money Start: “Met de campagne “Doe ff lekker niet” spelen we hierop in en waarschuwen we jongeren hiervoor. De campagne is zo gemaakt dat de boodschap meteen duidelijk is voor jongeren: “Stappen met de stacks van ome duo? Doe ff lekker niet!” En dat is precies een campagne die nodig is om schulden bij jongeren tegen te gaan. We zijn heel trots op deze landelijke campagne in samenwerking met ING en het ING Nederland fonds.”
Guido Bosch, head of Daily Banking bij ING en namens het ING Nederland fonds ambassadeur van Money Start: “Al sinds 2016 werkt het ING Nederland fonds, onze corporate foundation, samen met Money Start om hun financiële educatieprogramma landelijk verder te laten groeien. De campagne “Doe ff lekker niet” is hier een prachtig resultaat van. Onze samenwerking is een voorbeeld van een partnerschap dat zich inzet voor een maatschappelijke uitdaging, in dit geval schuldenpreventie bij jongeren. Het is ontzettend belangrijk dat we jongeren bewustmaken van hun financiële keuzes. De campagne en het lesaanbod van Money Start dragen hieraan bij.”
Over de campagne
De campagne richt zich op de patronen waarin jongeren schulden maken. Drie onderwerpen die extra aandacht krijgen zijn shoppen met de zorgtoeslag, meewerken aan pinpasfraude om snel geld te verdienen en de studiefinanciering uitgeven aan andere zaken. Daarnaast zijn er tien verschillende campagnevideo’s ontwikkeld die andere patronen belichten van schulden maken, zoals een contract tekenen voor je gelezen hebt wat er staat of je inkomen vergeten te melden bij toeslagen.nl. Op de campagnewebsite 8worden.nl is meer informatie te vinden voor jongeren over alle tien de onderwerpen, wat ze wel en niet moeten doen om zonder schulden te blijven na hun 18e verjaardag. Ook vinden jongeren hier meer informatie om financiële zorgen aan te pakken, handige checklists en doorverwijzingen naar hulpinstanties.
De campagne loopt vanaf 15 mei en wordt uitgezet via social media, digitale billboards in de buurt van scholen, via banken, scholen en gemeenten door het hele land om daarmee nog meer Nederlandse jongeren te kunnen bereiken. ING brengt de campagne onder de aandacht bij jonge klanten via de ING app.