Nationale-Nederlanden zet stress-aanpak centraal in nieuwe campagne

18-09-2023 (12:17) - Campagnes

Ondanks een lichte daling in de eerste twee kwartalen van 2023, is het ziekteverzuim in Nederland al jarenlang hoog (Bron: Trendrapport ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid juni 2023). Een steeds groter gedeelte van dit verzuim wordt veroorzaakt door (werkgerelateerde) stressklachten. Daarom lanceert Nationale-Nederlanden (NN) een nieuwe campagne met als centraal thema mentaal welzijn.

Met deze campagne, ontwikkeld in samenwerking met onder andere Dentsu Creative Amsterdam, Motivaction International, Born05, Mindshare en Accenture Song, laat de financiële dienstverlener Nederland weten support te kunnen bieden bij het aanpakken van stress om zo het ziekteverzuim te verminderen.

Minder stress, minder verzuim

Verzuim als gevolg van psychische (werkgerelateerde) klachten komt steeds vaker voor. NN wil, vanuit haar rol als supporter van verandering, deze negatieve trend helpen doorbreken. Met de nieuwe merkcampagne ‘Minder stress, minder verzuim’ maakt NN werkend Nederland hier verder van bewust en biedt een concrete productoplossing voor werkgevers om verzuim aan te pakken: een Verzuimverzekering met preventiepakket.

In dit pakket zit onder meer mentale ondersteuning voor werknemers en een preventie coach die werkgevers op weg helpt om actief aan de slag te gaan met preventie. Creatief bureau Dentsu Creative Amsterdam nam de ATL-campagne voor haar rekening. In de tv-commercial volgen we Sarah. Met de support van haar leidinggevende (en van NN) lukt het haar om (werk)stress en bijbehorende frustratie de baas te worden en om te zetten in kracht.

Kunst ontdekken tegen stress

Naast de support voor werkgevers helpt NN iedereen stress te lijf te gaan met tools, tips en inspirerende initiatieven. Daarom lanceert NN tegelijkertijd het NN Kunstfestival, want uit meer dan 900 internationale onderzoeken blijkt dat kunst beleven een effectieve manier is om stress aan te pakken. Tijdens dit 11-daagse evenement (van 28 september t/m 8 oktober) is er van alles te beleven bij de 22 deelnemende musea door het hele land. Bovendien krijgen bezoekers tijdens dit festival korting op hun toegangskaart. In de bijbehorende activatiecampagne ontwikkeld in samenwerking met Born05 moedigt NN iedereen aan in de deelnemende musea de kracht van kunst te ontdekken.

Support bieden

“De toename van stress is een zorgwekkend, actueel maatschappelijk thema en een gevoelig, persoonlijk onderwerp. Met deze campagne dragen we bij aan het grootschalig onder de aandacht brengen en bespreekbaar maken van dit belangrijke thema. Het past bij onze rol als verzekeraar om concrete oplossingen en support te bieden,” aldus Mariëlle Krouwel, Head of Global Branding bij NN Group. De campagne past binnen de reeks ‘Onze support heb je’, waarmee NN mensen - werkgevers en werknemers in het bijzonder - helpt bij het aangaan van verandering.

De nieuwe commercial is vanaf 20 september te zien op tv. Verder wordt de campagne op radio, online en met PR uitgerold. De communicatie rondom het NN Kunstfestival start in dezelfde week en bestaat uit out-of-home, online, PR en diverse (klant)events.
 

COMMERCIAL BRANDCAMPAGNE
Creditlijst ‘Minder stress, minder verzuim’
Creatie: Dentsu Creative Amsterdam
Productie: Pink Rabbit
Regie: Emma Branderhorst
Media: Mindshare
Online creatie en online media: Accenture Song
Onderzoek: Motivaction
PR: Blyde

Creditlijst ‘NN Kunstfestival’
Creatie: Born05
OOH: Ocean Outdoor
Online media: Accenture Song
PR: Fitzgerald