Truman ontwikkelt cao-campagne voor FNV Horeca
Met deze campagne wil de vakbond input bij horecamedewerkers ophalen en hen een stem geven in de komende cao-onderhandelingen.
FNV Horeca strijdt voor betere lonen en arbeidsvoorwaarden in de horecasector, maar veel jongeren die in de horeca werken weten dat niet. Plus, vakbonden zijn saai, grijs en oud, toch? FNV Horeca riep de hulp van storytelling bureau Truman Amsterdam in om een crossmediale campagne te ontwikkelen voor de aankomende cao-onderhandelingen. Met als belangrijkste doel: input bij horecamedewerkers – leden én niet-leden – ophalen en hen een stem geven in toekomstige cao-afspraken. Want wat zíj belangrijk vinden en verbeterd willen zien in de horeca is van cruciaal belang voor het voortbestaan van de sector.
Truman bedacht een opvallende advertising property, Tigo de Horecatijger. Als echte horeca professional en dus zeer begaan met de sector roept Tigo zijn 400.000 collega-horecatijgers op hun mening te geven over belangrijke thema’s in de horeca. Hierin worden ze bevraagd over de hoogte van een loonsverhoging, de huidige arbeidsvoorwaarden en welke onderwerpen prioriteit moeten krijgen in een nieuwe horeca cao.
In de uitingen speelt FNV Horeca direct in op waardering. Gewaardeerd worden begint namelijk met waardering hebben voor jezelf. En hoe meer jij jezelf waardeert, hoe meer je bereid bent om op te komen voor je betere arbeidsvoorwaarden.
“Eind dit jaar loopt de huidige horeca cao af en gaan we met werkgevers in gesprek over de toekomst van de horeca en welke arbeidsvoorwaarden daarbij horen.” vertelt Edwin Vlek, sectorbestuurder FNV Horeca. “Over hoe we er samen voor kunnen zorgen dat de horecatijger geen uitstervend ras wordt. En hoe we de medewerkers – ons grootste goed – meer gaan koesteren en waarderen zodat de exodus uit de sector stopt en vacatures weer ingevuld worden. Werkgevers moeten zich realiseren dat er géén horeca bestaat zónder medewerkers en dat in de nieuwe cao de behoeften en wensen van medewerkers daarom centraal moeten staan. De stem én steun van horecamedewerkers is dus keihard nodig!”
Tigo is een verbindende factor tussen de vakbond en alle horecatijgers en maakt de campagne herkenbaar en zichtbaar. Tigo werd ontworpen met behulp van VFX en komt tot leven in echte wereld. De campagne trapt af met een online video op social media. Daarnaast zijn er verschillende shorts en stills waarin Tigo bewustzijn creëert en oproept tot actie.