
Deze 6 merken staan in de halve finale Coolest Dutch Brands 2024!
De schriftelijke juryronde van Coolest Dutch Brands 2024 zit erop: de stemmen van de 65-koppige jury van creatieven en strategen zijn geteld en door de juryvoorzitter gecontroleerd. Dit zijn de 6 merken die op 19 maart in de halve finale gaan pitchen voor een plek in de finale die dit jaar zal gaan plaatsvinden op 14 mei 2024. De zes genomineerde merken (in alfabetische volgorde):
BYBORRE
BYBORRE is in oktober 2024 genomineerd en is een pionier in de textielindustrie en zet in op innovatie, duurzaamheid en transparantie. Het merk heeft een unieke positie als B2B-speler en biedt met zijn textielpaspoort en open-source mentaliteit een radicaal nieuwe aanpak. De strategische focus op technologie en samenwerkingen met andere merken maakt BYBORRE impactvol en toekomstgericht. Zal het B2B karaker de merkbeleving op de lange termijn niet teveel in de weg gaan zitten, is één van de vragen die de jury in de halve finale graag beantwoord ziet.
Dappr.png)
Dappr was de december-nominatie. Een innovatief challenger-merk dat de traditionele pleistermarkt opschudt met een duurzaam en onderscheidend product. Het merk speelt slim in op duurzaamheid, design en storytelling, waardoor het opvalt in een verder saaie categorie. Dankzij een sterke focus op community-building en micro-influencers heeft Dappr snel bekendheid opgebouwd en een duidelijke doelgroep aangesproken, vooral jonge ouders. De jury wil in de halve finale greaag meer horen over de positionering en langetermijnstrategie van de founders, aangezien de markt verzadigd lijkt en grotere spelers gemakkelijk kunnen inspelen op hun concept.
Drs Leenarts
Drs. Leenarts werd in september 2024 genomineerd en heeft zich sterk gepositioneerd als een transparant en betrouwbaar huidverzorgingsmerk, gebouwd op medische expertise en een no-nonsense benadering. De naam en het gezicht van de oprichter geven authenticiteit, maar de branding voelt volgens de jury soms nog wat klinisch en afstandelijk, wat ten koste kan gaan van emotionele connectie en onderscheidend vermogen. Aan de andere kant is het merk succesvol gegroeid, met een sterke retailpositie en een loyale community.
Johnny Cashew
Johnny Cashew was in 2024 de februari-nominatie. Het merk heeft een sterk duurzaam verhaal en een slim businessmodel. De jury signaleert wel dat de merkbekendheid (nog) beperkt is, doordat op dit moment nog 90% van de omzet uit private label komt. Dit zorgt voor schaalvoordeel en impact, maar maakt het merk zelf wellicht minder zichtbaar en onderscheidend. De marketing kan volgens de jury nog aan kracht winnen; het verhaal over omreiskilometers en duurzaamheid is relevant!
Kalverliefde
Kalverliefde werd in januari 2024 genomineerd. Het is volgens de jury een sterk en sympathiek merk met een duidelijke missie: een diervriendelijker alternatief bieden binnen de zuivelindustrie. De emotionele positionering en storytelling zijn krachtig en hebben bijgedragen aan het initiële succes. Toch zijn er uitdagingen, zoals schaalbaarheid, prijsperceptie en de afhankelijkheid van boeren die willen overstappen op deze methode. De marketingstrategie heeft impact gehad en kan nu volgens de jury verder worden aangescherpt door een breder publiek aan te spreken via social media en non-traditionele kanalen.
Stoov
Stoov heeft zichzelf stevig gepositioneerd als marktleider in verwarmde designproducten en heeft een eigencategorie gecreëerd. Hun sterke merkstrategie, slimme marketing en internationale uitbreiding tonen lef en strategisch inzicht. De focus op warmtecomfort, gecombineerd met design en een duurzaamheidsclaim, spreekt een breed publiek aan. Toch ziet de jury ook uitdagingen: concurrentie van private labels, de seizoensgebondenheid en de perceptie van duurzaamheid.
Recap 2024
Fonk magazine heeft in 2024 maandelijks een merk gekozen tot Coolest Dutch Brand van de Maand. Het gaat hier om van origine Nederlandse brands die sustainability hoog in het vaandel hebben staan en die met lef en uitgekiende marketing aantoonbaar aan een opmars zijn begonnen, waardoor ze een breed publiek aanspreken en daadwerkelijk verandering weten te bewerkstelligen. Een jury van ruim 65 creatieven en strategen beoordeelt de 12 nominaties en wijst jaarlijks de winnaar van de Coolest Dutch Brands Award aan.
De host van de Halve Finale Coolest Dutch Brands 2024 is voor het derde jaar op rij Dentsu Creative Amsterdam.
Finale & afterparty: aanmelden kan nu!
Wil je op 14 mei (19:00 - 23:00 uur) de presentaties van de finalisten meemaken en bij de borrel na afloop zijn? Meld je dan nu vast hier aan, want bij Het Amsterdamse Lab 111 geldt: vol is vol!
Partners
Parters: Ruwer en MassiveMusic en Dentsu Creative Amsterdam.