Advertentiefraude rijst de pan uit door geautomatiseerde verkoop
21-01-2016 (22:32) - Economisch
Adverteerders verliezen dit jaar wereldwijd naar schatting 7,2 miljard dollar aan advertentiefraude. Vooral geautomatiseerde advertentieverkoop is daar debet aan, zo blijkt uit een studie van de Association of National Advertisers (ANA) en White Ops.
De studie signaleert dat fraudeurs slimmer worden en laat zien dat het marketing ecosysteem het tempo niet kan bijbenen. Het onderzoek is gebaseerd op 10 miljard advertentie impressies van 49 ANA leden en beslaat in totaal 1300 campagnes.
Maar een derde van de ondervraagde adverteerders zag het aantal frauderende ‘advertentiebots’ (klikbots) afnemen. Het aantal bots neemt daarentegen ook weer niet toe, maar het advertentievolume is wel gestegen. In de VS steeg de omzet uit digitale advertenties in de eerste zes maanden van 2015 met 19 procent naar 27.5 miljoen dollar.
‘Programmatic’ levert meer frauduleus verkeer op dan traditioneel verkochte advertenties. Display advertenties die via geautomatiseerde marktplaatsen worden verkocht, hadden 14 procent meer bots dan het gemiddelde, terwijl dat bij video advertenties zelfs nog meer was: tot 73 procent. Dat laatste vooral vanwege de hogere Cost Per Mile (CPM).
Fraudeurs gaan volgens het onderzoek vooral af op hogere vergoedingen van 10 dollar of meer. Bij video is dat 15 dollar.