Digital Marketing Sector doelwit voor fusies en overnames
13-05-2016 (11:31) - Economisch
Onderzoek door Grant Thornton wijst uit dat er momenteel in toenemende mate interesse is vanuit grotere ‘traditionele’ media-, marketing- en communicatiebedrijven, zoals WPP, Dentsu, Publicis, Omnicom en IPG voor overnames in in de Digitale Marketing Sector. Ongeveer een derde van hun M&A transacties vindt plaats in de subsectoren Marketing Technology (martech) en Advertising Technology (adtech).
Toename overnamebereidheid in 2016
Een wereldwijde enquête, uitgevoerd door AdMedia onder marketing services, media en gerelateerde technologische ondernemingen, laat zien dat meer dan twee derde van de respondenten is benaderd door een mogelijke koper. Hiervan was meer dan de helft benaderd door een strategische koper. Nog eens twee derde van de respondenten verwacht in 2016 acquisitiekandidaten te zoeken.
consolidatieslag
Evert Everaarts en Abel Spohr, M&A experts in dienst van Grant Thornton in Nederland, verwachten dat de percentages voor Nederland vergelijkbaar zijn. 'Tijdens de verschillende bijeenkomsten, conferenties en cliëntbesprekingen hebben we geconstateerd dat bedrijven in deze sector een bijzonder aantrekkelijke overnamekandidaat zijn. We verwachten dan ook een consolidatieslag in deze sector. De waarderingsmultiples, een waarderingsmethode waarbij de waarde wordt gebaseerd op waarderingsratio's afgeleid van vergelijkbare bedrijven of historische transacties tussen vergelijkbare bedrijven, zijn nog steeds erg hoog. We zien hier wel een lichte daling optreden, een mogelijk bewijs dat de sector meer volwassen wordt.'
Evert Everaarts en Abel Spohr, M&A experts in dienst van Grant Thornton in Nederland, verwachten dat de percentages voor Nederland vergelijkbaar zijn. 'Tijdens de verschillende bijeenkomsten, conferenties en cliëntbesprekingen hebben we geconstateerd dat bedrijven in deze sector een bijzonder aantrekkelijke overnamekandidaat zijn. We verwachten dan ook een consolidatieslag in deze sector. De waarderingsmultiples, een waarderingsmethode waarbij de waarde wordt gebaseerd op waarderingsratio's afgeleid van vergelijkbare bedrijven of historische transacties tussen vergelijkbare bedrijven, zijn nog steeds erg hoog. We zien hier wel een lichte daling optreden, een mogelijk bewijs dat de sector meer volwassen wordt.'
ander perspectief
Een van de meest interessante bevindingen uit het onderzoek van Admedia is dat het perspectief van de verkopers aanzienlijk is veranderd. Zo antwoordde 54% van de respondenten dat ze een mogelijke verkoop van hun onderneming willen onderzoeken in 2016, vergeleken met 40% in 2015. Deze stijging kan worden veroorzaakt door het recente hoge volume en de hoge waardering van overnamedeals in de markt. Bijna 80% van de respondenten adviseert kopers om te handelen zolang de rentetarieven laag blijven en verkopers om te profiteren van de nog steeds hoge waarderingen. De verwachting is dan ook dat meer verkopers geïnteresseerd zijn om dit jaar nog een transactie te voltooien.
Een van de meest interessante bevindingen uit het onderzoek van Admedia is dat het perspectief van de verkopers aanzienlijk is veranderd. Zo antwoordde 54% van de respondenten dat ze een mogelijke verkoop van hun onderneming willen onderzoeken in 2016, vergeleken met 40% in 2015. Deze stijging kan worden veroorzaakt door het recente hoge volume en de hoge waardering van overnamedeals in de markt. Bijna 80% van de respondenten adviseert kopers om te handelen zolang de rentetarieven laag blijven en verkopers om te profiteren van de nog steeds hoge waarderingen. De verwachting is dan ook dat meer verkopers geïnteresseerd zijn om dit jaar nog een transactie te voltooien.

hogere waardering
Results International, een andere bron voor digitale marketing deals, bevestigt dat ongeveer een derde van de totale adtech en martech deals grensoverschrijdend was. Dit is interessant voor Nederlandse ondernemers in deze sector die een verkoop overwegen, aangezien grensoverschrijdende transacties doorgaans tot hogere waarderingen leiden.
overnamebereidheid
In de wereldwijde enquête van AdMedia gaf 53% van de respondenten aan dat zij in 2015 zijn benaderd door een strategische koper. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2014, waar dit nog 49% was. De overnamebereidheid van ondernemingen in de adtech en martech sector bereikt een recordhoogte doordat zij hun digitale dienstverlening willen versterken en hun marges willen verbeteren door de adoptie van nieuwe technologie. Het is te verwachten dat grote strategische kopers ook in 2016 door M&A activiteiten innovatie in huis te brengen, in plaats van zelf te ontwikkelen.
goedkope externe financiering
Door de maatregelen van de Europese Centrale Bank om de regionale economieën te stimuleren zijn de rentetarieven laag. Deze lage rentes bieden de mogelijkheid om M&A activiteiten met schuldpapier te financieren en zo het rendement voor aandeelhouders op het eigen vermogen aanzienlijk te verhogen. Als gevolg van de recente economische onrust in de VS en Europa is een mogelijke renteverhoging uitgesteld tot de tweede helft van 2016. Dit stimuleert M&A activiteiten in 2016, en spoort bedrijven verder aan om nu te handelen.
martech meest aantrekkelijk
Waarderingsmultiples van martech bedrijven zijn relatief sterk. In het algemeen worden adtech bedrijven lager gewaardeerd dan martech bedrijven. Investeerders vinden het verdienmodel van adtech bedrijven minder aantrekkelijk omdat adtech een meer transactioneel verdienmodel heeft, gelinkt aan mediabestedingen of andere prestatie gerichte KPI’s. Bovendien wordt de adtech markt gekenmerkt door een zeer korte business cyclus, innovatief en met een lage toetredingsdrempels, wat zorgt voor een moordende concurrentie. Dit wordt door investeerders niet bepaald als aantrekkelijk gezien. Martech ondernemingen worden gekenmerkt door hun SaaS-model met terugkerende inkomsten op basis van langetermijncontracten met klanten en een grotere mogelijkheid tot ‘schaalbaarheid’.