Donatiebereidheid neemt af

15-10-2015 (13:06) - Economisch

De algemene bereidheid van Nederlanders om te doneren lijkt schrikbarend te dalen in de komende jaren. Ruim 50% van de Nederlanders geeft aan bij toekomstige landelijke acties minder te willen doneren dan in afgelopen jaren. Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijk mediabureau Mediaxplain* onder 500 respondenten.
 
Het onderzoek is ingesteld naar aanleiding van een vraagstuk over de bereikbaarheid van donateurs via media-inzet. De resultaten zijn opmerkelijk: 50% van de Nederlanders stelt dat zij in de toekomst minder bereid zijn om te doneren. Het overgrote deel van deze groep (86%) geeft aan dat zelfs véél minder te gaan doen. De andere helft van Nederland (47%) geeft te kennen dat de bereidheid om te doneren bij hen, ten opzichte van de afgelopen jaren, niet groeit of daalt.
 
De terugloop in donatiebereidheid bij een grote groep Nederlanders wordt slechts minimaal gecompenseerd door 3% van onze landgenoten die aangeven te verwachten in de toekomst juist meer te geven bij landelijke acties.
 

Het onderzoek van Mediaxplain* toont aan dat slechts 15% de intentie heeft om te doneren bij een grootschalige vluchtelingenactie op tv. Deze donatiebereidwillige Nederlanders zijn vaak hoger opgeleid (HBO+), zijn niet bovengemiddeld aanwezig onder de kijkers van bereikzenders als NPO1 of RTL4, maar lezen wel relatief meer dagbladen en tijdschriften. 


Bureaus

Media

Marketing