Failliet Blokker maakt alleen online nog kans

Failliet Blokker maakt alleen online nog kans

21-11-2024 (12:13) - Economisch

Terwijl klanten nu massaal profiteren van de uitverkoop bij het failliete Blokker, lijken de kansen op een succesvolle doorstart klein. Nederlanders houden weliswaar net zoveel van het merk Blokker als van multinational Philips, maar de huishoudketen is voor hen veel te saai. Vanuit marketingoogpunt zijn er als pure online retailer kansen, maar alleen als de nieuwe eigenaar er een levendige webwinkel van weet te maken. Dit blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Verschillende bekende merken verdwenen het afgelopen decennium uit de Nederlandse retailsector. Uit het Retail Merkenonderzoek 2015-2024 blijkt dat V&D, Bart Smit, C1000, Dixons en BCC de sterkste merken zijn die zijn verdwenen sinds 2015. V&D was hiervan tot nu toe veruit het sterkste merk. Toch blijkt Blokker vandaag de dag zelfs nóg krachtiger als merk dan V&D in 2015 vlak voor het faillissement.

Blokker als saai bestempeld

Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘'Ook V&D was een love brand bij het publiek. Uit onderzoek vlak voordat de deuren voorgoed sloten, bleek dat - net als bij Blokker - consumenten er wel wilden winkelen, maar dit veel te weinig deden. Opvallend is het aantal raakvlakken tussen beide merken. Zo worden beide merken vooral als zeer saai bestempeld. Een verschil is wel het vertrouwen dat mensen hebben in de toekomst van beide winkels. Bij Blokker is dat minder dan bij V&D in 2015. Ook dat gegeven biedt weinig hoop op een succesvolle doorstart voor Blokker in de huidige opzet.’'

Kansen als pure online speler

Beerda: ‘'Als webwinkel is het merk Blokker nog levensvatbaar. Vrijwel iedereen houdt van Blokker. Het merk behoort niet voor niets nog steeds tot de tien sterkste retailmerken van Nederland. Bijzonder is het vertrouwen van de consumenten in het personeel en de kwaliteit van het winkelassortiment. Tegelijkertijd kennen ketens als Action een totaal andere winkeldynamiek. Mensen missen in de Blokker-winkels de reuring met acties en aanbiedingen. De positieve houding richting Blokker wordt daardoor al jaren niet omgezet in de noodzakelijke omzet om de keten levensvatbaar te krijgen. Het is voor het merk Blokker zeker niet makkelijk om naar een succesvolle webwinkel te transformeren, maar het merk is zo enorm sterk dat er voor een ondernemer met ruime online ervaring interessante kansen liggen.’'

Onderzoek onder 16.000 respondenten sinds 2015

Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn sindsdien 16.000 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet wordt navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= gewogen gemiddelde van bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende. 


Bureaus

Media

Marketing