HEMA zet groeistrategie door in volledig eigendom familie van Eerd

HEMA zet groeistrategie door in volledig eigendom familie van Eerd

02-12-2025 (11:00) - Economisch

Mississippi Ventures, het investeringsvehikel van de familie van Eerd, tevens eigenaar van Jumbo, neemt na vijf jaar de resterende 50% van de aandelen HEMA over van Parcom. Na bijna vijf jaar van investeringen in productkwaliteit, medewerkers, klanten, winkels en vernieuwend assortiment is HEMA gegroeid in omzet, volume, winst én klanttevredenheid. "Ik kan niet anders zeggen dat wij alleen maar nóg meer verliefd zijn geworden op HEMA."

Het volledig instappen door de familie van Eerd past in de filosofie dat Jumbo en HEMA, als twee losse sterke merken, elkaar kunnen versterken. Daarbij stelt het HEMA in staat ook de komende jaren verder te kunnen investeren in het merk en de klantervaring om de ingeslagen weg van groei en aantrekkingskracht door te ontwikkelen.

HEMA heeft de afgelopen weken de volgende stap in haar groeistrategie gepresenteerd waarmee HEMA de groei van omzet, volume, winst en klanttevredenheid verder gaat uitbouwen. HEMA blijft investeren in het verbeteren en vernieuwen van producten en winkels. Er worden 100 extra winkels vernieuwd en 15 nieuwe winkels toegevoegd, waaronder uitbreiding in België en Frankrijk. Daarnaast optimaliseert HEMA de aansluiting van winkel -én online ervaring en bouwt hiermee voort op de online groei.

Lat hoger leggen

Saskia Egas Reparaz, CEO HEMA: “Ondanks de uitdagende retailmarkt presteert HEMA sterk. De eerste negen maanden van 2025 realiseerden wij groei in omzet, volume, winst en klanttevredenheid. Om dat vast te houden en omdat we geloven dat er nog veel potentie in het merk HEMA zit, leggen wij de lat hoger. Dat hebben we de afgelopen weken gedeeld met onze medewerkers, franchisenemers, leveranciers en partners. Wij blijven investeren in aantrekkelijke winkels en vriendelijke, betrokken medewerkers. Ook ons assortiment verbeteren en vernieuwen we voortdurend. We gaan aan de slag met kleding, kleine seizoen momenten, wonen en persoonlijke verzorging. Om betaalbaar te blijven in een tijd dat alles al duurder wordt, organiseren we het proces van de inkoop van een product tot en met het moment dat het in de winkel ligt, zo efficiënt mogelijk. Dit doen we samen met onze ruim 17.000 collega’s en onze franchisenemers, met onze leveranciers en onze partners, altijd vanuit onze missie: een beter alledaags leven in een mooiere wereld.”

Belangrijke mijlpaal

Saskia vervolgt: “Voor HEMA is het een belangrijke mijlpaal dat de familie van Eerd de resterende aandelen HEMA overneemt van Parcom. En het is een mooi begin van ons 100ste jubileumjaar. Wij hebben de afgelopen jaren ontzettend veel support gehad vanuit onze aandeelhouders. Parcom en de familie van Eerd hebben een belangrijke rol gespeeld bij de transformatie van HEMA en samen slaagden we erin de groei weer terug te brengen. Altijd op een bijzonder professionele, maar vooral ook prettige en constructieve wijze. HEMA is weer écht HEMA. Het is daarom fijn dat we met een eigenaar voor de lange termijn, de volgende fase voor HEMA in mogen gaan. Zij kennen onze sector als geen ander en hebben net als wij aandacht voor klanten. Jumbo en HEMA zijn twee merken die een rol spelen in het alledaagse leven van klanten. We hebben de afgelopen jaren gemerkt hoe waardevol dat is. Wij kijken uit naar deze volgende fase van onze samenwerking.”

Verliefd geworden op HEMA

Colette Cloosterman-van Eerd, namens de familie van Eerd: “Wij zijn bijna vijf jaar geleden ingestapt als aandeelhouder van HEMA en ik kan niet anders zeggen dat wij alleen maar nóg meer verliefd zijn geworden op HEMA. Het is indrukwekkend om te zien hoe Saskia en haar team de ziel weer in het merk HEMA hebben weten terug te brengen en HEMA weer hebben laten groeien. Bij HEMA draait alles om de goede klantervaring. HEMA durft te investeren in kwaliteit, gemak, plezier en gewoon betaalbaar blijven. Dat is cruciaal voor succesvolle retail. Samen met Parcom hebben wij ervoor gezorgd dat HEMA weer staat als een huis en klaar is voor de volgende fase van groei. Wij hebben ervoor gekozen die volgende groeifase van HEMA volledig te ondersteunen. Daar kunnen medewerkers, franchisenemers, klanten en leveranciers van HEMA op rekenen. Retail heeft een aantal iconische gezichten in Nederland waaronder HEMA en Jumbo. Beide met ook nog eens een rijke geschiedenis en een gedeelde liefde voor het dagelijkse leven. Wij zijn ervan overtuigd dat HEMA en Jumbo, als twee individueel sterke merken, elkaar op diverse vlakken kunnen versterken. Komend jaar viert HEMA haar 100ste verjaardag, een bijzondere mijlpaal en wij zijn er enorm trots op om dat als eigenaar mee te vieren.” 

Bas Becks, Parcom: “Toen we bijna vijf jaar geleden midden in de coronapandemie aandeelhouder van HEMA werden, hebben we beloofd HEMA in rustiger vaarwater te brengen. In een niet-alledaagse marktcontext is het team van HEMA erin geslaagd om van HEMA weer een winkel te maken waar mensen graag en vaak winkelen. HEMA is nu klaar voor een volgende fase van groei en daarbij past een betrokken en ervaren aandeelhouder met een echt retail hart. Zo hebben wij de familie van Eerd ook leren kennen in de afgelopen vijf jaar. Voor HEMA dus een fantastische uitgangspositie voor het vervolg van haar geweldige prestatie.”

De voorgenomen transactie is afhankelijk van het vervullen van gebruikelijke voorwaarden, waaronder het verkrijgen van mededingingsrechtelijke goedkeuring en advies van de HEMA-ondernemingsraad.

 


Corporate.hema.com

Bureaus

Media

Marketing