Sint besteedt bijna 1 miljard online
04-12-2015 (10:13) - Economisch
Online retailers hebben hun weekomzet in de vijf weken voor Sinterklaas met 24% zien toenemen ten opzichte van de rest van het jaar. Het totaal aan online bestedingen in de periode van 1 november tot 5 december komt hiermee uit op 933 miljoen euro. Dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt door DHL Parcel.
De gemiddelde weekomzet van producten van online retailers ligt volgens de Thuiswinkel Markt Monitor in de eerste drie kwartalen van 2015 op een kleine 150 miljoen euro. Het Sinterklaasfeest stuwde deze weekomzet met 24% omhoog naar 187 miljoen euro.
De totale online omzet aan producten in deze periode bedraagt 933 miljoen euro. Daarmee komt de online-omzet in de periode voor Sinterklaas 15% hoger uit ten opzichte van de 811 miljoen euro van vorig jaar.
sentiment
Uit het jaarlijks terugkerend onderzoek van GfK onder ruim 20.000 consumenten, blijkt dat drie kwart van de Nederlanders die cadeaus gaan kopen voor de feestdagen, verwacht dit jaar evenveel uit te geven als vorig jaar.
Het aantal dat minder denkt uit te geven (13%) daalt licht ten opzichte van vorig jaar (15%). Ook online retailers hebben positieve verwachtingen. Twee derde van de ondervraagde online retailers verwacht een stijging van hun feestdagenomzet ten opzichte van vorig jaar.
Voor het shoppen maken Nederlanders gebruik van verschillende kanalen: 65% koopt zowel in fysieke winkels als in webwinkels. Het percentage Nederlanders dat zijn cadeaus uitsluitend online koopt ligt op 4%.
Bekijk een infographic met de uitkomsten van het onderzoek