Topposities AdWords: hogere kosten, betere prestatie

10-06-2015 (07:37) - Economisch

Steeds meer gebruikers van Google.nl klikken op de betaalde topposities op de resultaatpagina. De kosten per bezoeker voor topposities in Google AdWords vertonen een stijging ten opzichte van vorig jaar, met de financiële sector op kop. 
 
Dit is de hoofdconclusie van het eerste onderzoek naar de belangrijke prijs- en prestatieontwikkelingen Google.nl, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van de taskforce Search van IAB Nederland.
 
Onderwerp van het door de taskforce Search van IAB Nederland en Deloitte uitgevoerde onderzoek waren de prestaties van de diverse posities op de Google resultaatpagina en de bijbehorende kosten per bezoeker. 
 
Voor de onderzochte zoekopdrachten vond een herverdeling van zoekvolume plaats van de organische resultaten naar de betaalde resultaten van Google.nl. De concentratie van zoekvolume rondom de eerste posities in de betaalde resultaten van Google.nl werd hierdoor in de onderzochte periode groter. 
 
Een oorzaak voor de verschuiving zou volgens experts uit de taskforce Search de nadruk op de betaalde resultaten in pagina-layout van de Google resultaatpagina zijn. De stijgende CPC’s wijzen dan ook op toegenomen concurrentie voor de betaalde topposities.
 
De prijs die adverteerders binnen het veilingmodel van Google AdWords bereid zijn te betalen correleert in hoge mate met de waarde van de aangeboden dienst of product, de bijbehorende winst en de concurrentiedruk.
 
Adverteerders uit de financiële sector betalen de hoogste Cost Per Click (CPC) met een gemiddelde van 8,90 euro per bezoeker voor de eerste positie. Deze kosten zijn in de periode van onderzoek met maar liefst 22% gestegen. Bedrijven uit de Travel en Retail sectoren betalen minder voor deze positie: 1,70 (7% stijging gedurende 2014) tegen 0,94 (10% stijging). 
 

 


Bureaus

Media

Marketing