10% consumenten bepaalt merkvoorkeur

17-08-2012 (08:43) - Marketing

Een klein percentage (10%) van alle consumenten wereldwijd oefent grote invloed uit op de rest bij het bepalen van hun merkvoorkeur. Dit is één van de conclusies uit het wereldwijde onderzoek ‘The Age of social influence’ dat werd uitgevoerd door media- en adviesbureau Initiative onder 8014 respondenten in acht landen. Voor marketeers liggen er kansen als zij gebruik maken van deze invloedrijke groep in hun marketing- en salesactiviteiten. Initiative maakt het mogelijk deze Top 10% sociale beïnvloeders te identificeren en activeren.   
 
Initiative onderscheidt in het onderzoek twee groepen: de ‘top 10%’ beïnvloeders en de ‘bottom 10%’ beïnvloeders. De ‘top 10%’ heeft veel macht als het gaat om het beïnvloeden van anderen in hun merkvoorkeur, de ‘bottom 10%’ oefent slechts minimale invloed uit op zijn omgeving.
 
De groep invloedrijke consumenten heeft vier maal meer vrienden dan de ‘bottom 10%’. Ook zijn ze een stuk assertiever als het gaat om informatievergaring over merken en producten; bijna de helft van de ‘top 10%’ raadpleegt dagelijks content op verschillende kanalen. Dit staat in schril contrast tot de ‘bottom 10%’ waarvan slechts eenvijfde actief op zoek gaat naar merk- en productinformatie. Het sociale bereik van de ‘top 10%’ is zelfs vijf maal zo groot als de ‘bottom 10%.’ Zij beschikken over de laatste media innovaties, waarmee ze merken, producten en diensten onderzoeken en waardoor ze hun opinies met hun vrienden en kennissen delen. Ze consumeren veel verschillende mediumtypen.
 

Léonie Koning, directeur Initiative: ‘Het onderzoek laat zien dat de invloed die de ‘top 10%’ op anderen uitoefent enorm is, waarmee ze zeer interessant zijn voor marketeers. Deze groep selecteert, verzamelt en stuurt informatie door, waarmee ze potentieel meer invloed uitoefenen dan welke campagne in welk mediumtype dan ook. Zij zijn feitelijk hét filter van communicatie voor hun vrienden en kennissen. Met hun ‘macht’ zijn zij in staat een merk te kraken of te maken’. Een ruime meerderheid van de ‘Top 10%’ geeft aan dat vrienden om hun mening vragen bij het doen van een belangrijke aankoop. Dit heeft de meeste impact op productcategorieën waar de online discussie het grootst is, zoals technologie, reizen, mode en muziek.’ 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch