2010 wordt het jaar van de Pletterpet

21-05-2010 (10:10) - Marketing

Net als voorgaande EK’s en WK’s heeft Heineken een traditie hoog te houden als het gaat om gadgets voor de Oranjesupporters. Vandaag heeft de bierbrouwer de WK2010 promotie bekendgemaakt: de Heineken Pletterpet. De pet is geïnspireerd op de Makaraba, een uitvinding van Alfred Baloyi. Dit is een met de hand uitgesneden en beschilderde mijnwerkershelm en behoort tot de standaard uitrusting van de Zuid-Afrikaanse voetbalsupporter. De Heineken Pletterpet (Zuid Afrikaans voor veiligheidshelm) is de Nederlandse variant van de Makaraba, maar dan met de bekende Heineken knipoog zoals een brullende leeuw, toeter en bijbehorende attributen. Met deze pet laten Nederlandse fans zien dat ze échte supporters van Oranje zijn. De Heineken Pletterpet is samen met 8 ‘blikkies’ Heineken vanaf deze week verkrijgbaar bij de supermarkten en slijterijen.

Onder het motto ‘Zet ‘m op voor Oranje!’ kan het Oranjepubliek het Nederlands Elftal aanmoedigen. In een paar stappen is de Pletterpet eenvoudig te pimpen. De voorkant kunnen de supporters personaliseren met het bijgeleverde ‘Pletterpet-sticker-alfabet’. Daarnaast zitten er twee vlaggetjes bij (van Nederland en Zuid-Afrika) die in de Pletterpet kunnen worden gestoken. Dankzij de bijbehorende oranje toeter, waarmee een ‘leeuwengebrul’ kan worden geproduceerd, krijgen de supporters van onze tegenstanders het knap lastig om hun team vocaal te ondersteunen.

Alfred Baloyi, de bedenker van de Makaraba en inspirator voor de Heineken Pletterpet, is afkomstig uit Johannesburg en kwam eind jaren ’70 op dit idee. Toen hij een voetbalwedstrijd bijwoonde van zijn geliefde voetbalploeg Amakoshi tegen de Marokko Swallows zag hij dat een fan voor hem per ongeluk een flesje tegen zijn hoofd aan gegooid kreeg. Een iets te uitzinnig juichende supporter liet het flesje per ongeluk uit zijn handen glippen. Hoewel het voetbalstadion dus soms ook een gevaarlijke plek was, wilde hij het voetbal kijken zeker niet opgeven en daarom bedacht hij een hoofddeksel wat hij kon opzetten tijdens de voetbalwedstrijden om zich te beschermen. Hij gebruikte een mijnwerkershelm die hij met de hand uitsneed, beschilderde en versierde in de kleuren van zijn favoriete voetbalploeg. De Makaraba was hiermee geboren. Inmiddels krijgt hij verzoeken vanuit de hele wereld om een speciale Makaraba te ontwerpen. Baloyi speelt een rol in de televisiecommercial van Heineken die vanaf 24 mei op televisie te zien is.

 


Reacties

Welk bedrijf is verantwoordelijk voor de pletterpet. Graag zoek ik contact met hun. Betreft een soort gelijk Promotie stuk.

Bedankt,

Julien
Julien @ 27-05-2010 15:23 uur

Bureaus

Media

Economisch