Beursdeelname loont

16-03-2010 (09:47) - Marketing

Beursdeelname levert meer op dan alleen de directe omzet tijdens een beurs. Als mensen stands bezoeken staan ze open voor beïnvloeding van merken. Of het nu om merkbekendheid, productbekendheid, merkvoorkeur of koopintentie gaat, op al deze gebieden treden veranderingen. Per saldo gaat het in alle gevallen om positieve effecten, zoals is gebleken uit een onderzoek onder bezoekers van de Huishoudbeurs 2010.

Als het gaat om deelname aan publieksbeurzen, dan blijkt het effect op merk- en productbekendheid een belangrijkere doelstelling voor exposanten dan directe verkoop. Toch wordt beursdeelname meestal op het laatste afgerekend, waarmee op onvolledige gronden beursdeelnames worden geëvalueerd. Daarom heeft Efffective beurs & promotiemanagement ExpoResult gevraagd om een korte effectmeting te houden voor een aantal merken die door Effective op de Huishoudbeurs werden vertegenwoordigd om meer inzicht te verkrijgen in de effecten van beursdeelname.

Standbezoek heeft een groot effect op productniveau. Gemiddeld heeft een derde van de standbezoekers per merk nieuwe producten leren kennen en twee op de vijf hebben al bekende producten beter leren kennen. Standbezoek heeft tevens een positief effect op de merkvoorkeur. De combinatie van effecten leidt uiteindelijk tot een positieve koopintentie voor alle merken. Een constatering die, hoewel niet in gelijke mate, zowel geldt voor bestaande gebruikers als niet-gebruikers.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch