Coca-Cola meest verleidelijke merk

14-04-2010 (00:00) - Marketing

Coca-Cola is het meest verleidelijke merk van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van branding company BR-ND (voorheen Positioneringsgroep). Andere merken die in de Nederlandse top 5 staan zijn: Unox, Singapore Airlines, Nokia en Audi.
 
Ruim vier jaar geleden startte Positioneringsgroep met ‘23plusone’, een wetenschappelijk onderzoek naar de verleidingskracht van merken. In samenwerking met onderzoeksbureau Metrixlab zijn bijna 200 merken in 23 verschillende categorieën onderzocht onder ruim 8000 mensen. De grote vraag: welke merken hebben ‘het’, en waarom? BR-ND ontdekte dat merkverleiding, oftewel ‘brand appeal’, alles te maken heeft met de fundamentele belangen van de mens, zoals loyaliteit, status en seksualiteit. Merken die in staat zijn deze 24 belangen bij mensen te raken winnen het in aantrekkelijkheid van andere merken. Ze hebben meer brand appeal. En zijn daardoor in staat meer voorkeur en groei te creëren.
 
Merken moeten een bewuste keuze maken welke belangen zij willen raken. Maar de keuze betreft niet één belang. De meest verleidelijke merken appelleren aan meerdere belangen, die bovendien niet per se logisch bij elkaar passen. Door de mix onstaan merken met een bepaalde spanning, een paradox. De juiste spanning draagt bij aan brand appeal.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch