Duurzame banken meer servicegericht
28-06-2012 (08:40) - Marketing
Nederlandse duurzame banken scoren beter dan de traditionele concurrent als het aankomt op consumentenservice. Dat blijkt uit de tweede maandelijkse service scan waarin reviews over banken zijn verzameld op Preferenso, een online verzamelplaats voor onafhankelijke klantmeningen over dienstverlening van bedrijven in samenwerking met marktonderzoeksbureau Trendbox.
De banken worden in de scan door klanten beoordeeld op service en prijs-kwaliteitverhouding. Er zijn 1.800 meningen over de service van banken verzameld op Preferenso. De gehele branche krijgt gemiddeld een magere 6,5 voor de dienstverlening. De reviews zijn aangevuld met meningen uit het nationale klantenpanel van Trendbox.
Grote winnaars zijn de duurzame banken. Zowel ASN Bank als Triodos Bank worden beloond met een rapportcijfer van maar liefst een 8,3. Motivatie in de reviews voor deze cijfers is het duurzame karakter van deze banken in combinatie met het leveren van snelle en goede service. Bij ASN Bank wordt ook het ontvangen van rente op de spaarrekening en het niet betalen voor bankpasjes goed gewaardeerd.
De traditionele banken scoren beduidend lager. Rabobank Nederland en Friesland Bank krijgen respectievelijk een 6,6 en 6,7 van hun klanten. De vierde plek in de ranglijst wordt gedeeld door ING Bank en ABN AMRO, beide ontvangen een 6,3 gemiddeld. SNS Bank en ASR Bank moeten het momenteel doen met een onvoldoende, zij krijgen respectievelijk een 5,0 en 5,1 van hun klanten.