Emailmarketing levert meer op dan sociale media

15-02-2010 (10:01) - Marketing

Volgens mediabedrijf Clansman levert emailmarketing meer- en betere resultaten op dan de moderne sociale media sites. Clansman ziet dit terug in de eigen bedrijfsresultaten. Emailmarketing campagnes hebben er onder andere voor gezorgd dat het bedrijf ondanks de economische crisis ruim 70 procent is gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. Naar verwachting zal de groei in 2010 verder stijgen met minimaal 25 procent.

Een voorbeeld van een emailmarketing campagne van Clansman is 'Trek een Baard'. Met deze campagne heeft Clansman binnen een maand  ruim 335.000 nieuwsbriefinschrijvingen voor Thomas Cook geworven.

Jeroen Ligthart, directeur Clansman: ‘Deze campagne is de grootste e-mail acquisitie campagne geweest van Nederland in 2009. Dit geeft al aan dat het succes van emailmarketing, mits op goede bestanden en correct uitgevoerd natuurlijk, nog lang niet ten onder is gegaan aan de sociale mediasites. Emailmarketing is daarbij ook veel effectiever dan het ontwikkelen van dure gadgets en widgets die vaak maar een beperkte doelgroep aanspreken. Wij zijn daarom ook van plan om het komende jaar zeker nog veel in te zetten op emailmarketing en online performance based leadwerving. We verwachten dat we in 2010 minstens nog 25 procent zullen groeien.’

 


Reacties

Interessant, maar de conversie gegevens ontbreken in dit artikel (Zijn waarschijnlijk nog niet gecheckt). E-mailadressen verzamelen met leuke spelletjes en mooie prijzen is een bekende methode binnen de reiswereld, maar hoeveel deelnemers zijn geïnteresseerd of maken uiteindelijk gebruik van de diensten van de afzenders (Thomas Cook, Vrijuit en Neckerman). Had graag een conversie vergelijk gezien tussen emailmarketing en communicatie via sociale media. Anders is het alleen een promotieverhaaltje.
Remas Haverkamp @ 15-02-2010 10:54 uur
Wat heeft Clansman aan social media ingezet en hoe lang? Dit artikel is erg eenzijdig en zonder de conversiegegevens, reputatie-meting en andere objectieve zaken is dit gewoon gebakken lucht.

Een zoektocht op 'clansman' leverde 0,0 resultaten op mbt social media. Volgens mij nemen ze het niet serieus.

Niet dat email-marketing ten dode opgeschreven is, absoluut niet. Moet een en-en situatie worden.
Han Tuttel @ 15-02-2010 12:18 uur
In aanvulling op bovenstaande reacties zou ik nog willen toevoegen dat sociale media sowieso niet of minder geschikt zijn direct respons. Het gaat veel meer om het opbouwen van relaties en daarmee het lange termijn effect. E-mail en sociale media moet je dus anders en voor andere doeleinden inzetten en zijn daarmee complementair.

Stellen dat e-mail beter werkt dan sociale media laat zien dat je (nog) niet echt begrijpt wat sociale media zijn en wat je ermee kunt.
Marco Hendrikse @ 15-02-2010 14:49 uur

Bureaus

Media

Economisch