Helft bedrijven maakt geen gebruik van social media
14-07-2011 (09:28) - Marketing
E-mailmarketing is nog altijd de belangrijkste online marketing tool is voor de meerderheid van de Europese bedrijven (bijna 60 procent), gevolgd door display (48 procent) en social media (44 procent). Spanje en het Verenigd Koninkrijk lopen voorop in het gebruik van social media voor bedrijfscommunicatie. Nederlandse bedrijven staan op de derde plek met 47 procent van de marketeers die aangeven dat ze nieuwe digitale kanalen hebben geïntegreerd in hun online marketingmix.
eCircle, een van de grootste digitale direct marketing-organisaties in Europa, heeft de resultaten uit Europees onderzoek naar sociale media en e-mailmarketing bekend gemaakt. Het onderzoek naar digitale communicatie en e-commerce is uitgevoerd in samenwerking met Mediacom Science onder de zes grootste Europese landen (Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje). eCircle toont aan hoe marketeers social media en e-mail integreren binnen online marketing. Ook komen de belangrijkste doelstellingen naar voren die marketeers proberen te behalen met social media-platforms, zoals Facebook en Twitter.
‘De resultaten van ons onderzoek tonen aan dat Nederlandse bedrijven perfect in de pas lopen met de internationale trends’, zegt Stefan Kroon, Head of Business Development voor eCircle in Nederland. ‘Ook wordt duidelijk hoe marketeers op dit moment social media inzetten binnen hun marketing- en communicatiestrategie. De meest voorkomende vorm van adverteren in social media is nog altijd 'geregistreerde' reclame (display), maar dit wordt niet hoog gewaardeerd door de gebruikersgemeenschap. Het is goed om te zien dat 60 procent van de marketingmanagers die gebruik maakt van social media ook fanpagina's en merkprofielen implementeren. Deze krijgen van de gebruikers een hogere waardering. Ze bestempelen deze als interessant, informatief en prettig in gebruik.’
De doelstellingen die bedrijven willen behalen met social media marketing lopen sterk uiteen. Voor de helft van de marketeers zijn de belangrijkste doelstellingen het promoten van nieuwe producten, vergroten van de merkbekendheid en de klantloyaliteit en het genereren van leads. Hiermee wordt de effectiviteit van deze nieuwe digitale communicatiekanalen bevestigd. Geheel in lijn met de internationale trends, is Facebook voor Nederlandse marketeers het belangrijkste sociale netwerk (79 procent), gevolgd door Twitter (77 procent) en LinkedIn (47 procent). Lokale sociale netwerken krijgen minder aandacht dan hun internationale concurrenten.