IDFA en Vierdaagse grootse publieksevenementen
14-11-2013 (08:20) - Marketing
Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en de Vierdaagse Nijmegen zijn uitgeroepen tot de grootste publieksevenementen van 2013, blijkt uit de nieuwste editie van de Respons TOP 100 Evenementen Monitor. Het jaarlijkse onderzoek naar de grootste publieksevenementen van Nederland werd woensdagavond gepresenteerd tijdens Festivak - de vakbeurs voor de publieks-evenementenbranche- in de Jaarbeurs Utrecht.
In de Monitor worden de vijftig grootste entreeheffende en vijftig grootste vrij toegankelijke evenementen op een rij gezet. Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en de Vierdaagse Nijmegen scoren over de drie gehanteerde criteria (bezoeken, mediabereikeenheden en sociale media) overall gezien het beste.
Ook dit jaar is de toename van het aantal ‘social media’-fans van de TOP100 evenementen opvallend. Sinds Respons in 2011 is begonnen met het bijhouden van het aantal vrienden, likes en volgers van de evenementen, is het totaal ieder jaar verdubbeld.
Zo hadden de TOP100 evenementen in 2013 gemiddeld 48.919 vrienden, likes en volgers. In 2012 waren dit er 26.431 en in 2011 waren dit er 14.298. Met ruim een 800.000 fans – het merendeel via Facebook – is Sensation Amsterdam het grootste TOP100-evenement op het meetaspect ‘sociale media’.