'Nederlandse branding wankel'

19-02-2010 (11:04) - Marketing

Het merendeel van de Nederlandse brandmanagers beschikt niet over de elementaire tools en informatie die nodig zijn om sterke merken te bouwen, zo blijkt uit een onderzoek van Interbrand Amsterdam onder marketeers in Nederland. Aanleiding van dit onderzoek was de signalering dat Nederlandse merken op Interbrand’s ranglijst van honderd meest waardevolle merken ter wereld in waarde dalen, in tegenstelling tot merken uit vrijwel alle andere Europese landen.
 
De onderzoekers vroegen 358 Nederlandse branding- en marketingprofessionals in een uitgebreide 'health check' naar de huidige staat van branding in Nederland. De onderzoekers concluderen een gebrekkig inzicht in de waarde van de eigen merken, het keuzeproces van de klant en de betrokkenheid van de eigen organisatie bij het merkconcept.

‘Bij de 10de editie van ons Best Global Brands-onderzoek, signaleerden wij een zorgelijke trend: Nederlandse merken dalen in waarde, terwijl de merkwaarde in vrijwel alle andere Europese landen stijgt. We wilden uitzoeken hoe dat komt’, aldus Josh Feldmeth, Managing Director van Interbrand Amsterdam.

Een opmerkelijke conclusie die uit de onderzoeksresultaten naar voren komt, is dat 83% van de Nederlandse brandmanagers vindt dat hun merk grote invloed uitoefent op de aanschafbeslissingen van de klant, terwijl bijna de helft van deze managers (47%) geen gebruik maakt van de basisgereedschappen van het vak:

Slechts 37% kan de merken financieel waarderen of het rendement op investeringen in merken en marketing meten, slechts 53% ondervraagt de klanten over het merk en slechts 44% ondervraagt de eigen medewerkers over het merk.

Interbrand heeft deze studie eerder wereldwijd uitgevoerd, wat de branding consultancy in staat stelt een vergelijking te trekken tussen Nederlandse brandmarketeers en hun collega’s elders. De meest opvallende bevindingen:

De mondiale brandmanagers zijn eensgezinder dan de Nederlandse: 36% ziet consistentie als belangrijkste succesfactor, terwijl de Nederlandse brandmanagers met 12% authenticiteit/kwaliteit bovenaan zetten.

De internationale studie laat zien dat de meeste brandmanagers aangeven dat hun merkbudgetten te krap zijn (63%), terwijl de Nederlandse brandmanagers tevredener zijn met wat ze krijgen (slechts 24% vindt dat ze te weinig financiële middelen hebben).
 


Reacties

Weten de brandmangers waar ze de basisgereedschappen kunnen halen?

Björn Lambertz
Motivaction
Björn Lambertz @ 19-02-2010 13:28 uur

Bureaus

Media

Economisch