Ondernemer profiteert van Oranjekoorts

02-06-2010 (09:53) - Marketing

Nederlandse ondernemers kunnen de komende tijd profiteren van de Oranjekoorts. Het meest Oranjegevoelig zijn de detailhandel en horeca. Zo is voor de supermarkten een extra omzet tot 80 miljoen euro mogelijk, afhankelijk van het weer en de prestaties op het voetbalveld. Ook de bouwsector is Oranjegevoelig. Dit komt niet door extra omzet, maar juist door een lagere productiviteit. Dit blijkt uit de resultaten van het tweede onderzoek in de serie WK-nomie, een uitgebreid onderzoek van ING naar de relatie tussen voetbal en de economie. Van de ondernemers zelf verwacht 15% extra omzet te halen door het WK, terwijl 5% juist een negatieve invloed op de omzet voorziet.

Als hoofdsponsor van Oranje voert ING een serie onderzoeken uit onder de noemer ‘WK-nomie’. In dit tweede deel kijkt ING naar het Oranje ondernemen. Stefan van Woelderen, senior econoom ING Economisch Bureau: ‘Het WK voetbal heeft duidelijk effect op het Nederlandse bedrijfsleven. Een op de vijf ondernemers ziet het in zijn omzet terug. Het effect verschilt echter sterk per sector. Voor sommige sectoren, zoals de horeca en detailhandel is het bijna noodzaak om in te spelen op Oranje. Andere sectoren zijn veel minder gevoelig voor de invloed van Oranje op de bestedingen, zij voelen het effect juist in de teruglopende productiviteit rondom de wedstrijden. Voor de cafés liggen er grote kansen, net als voor de supermarkten. Tegelijkertijd nemen zij wel aanzienlijke bedrijfsrisico’s. Als het Oranje op het veld niet goed vergaat, kan het Oranje-effect zomaar negatief uitpakken.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch