Van Dubai-reep tot Brat Summer: dit waren de TikTok-trends van 2024

Van Dubai-reep tot Brat Summer: dit waren de TikTok-trends van 2024

09-12-2024 (10:29) - Marketing

Het einde van het jaar nadert, dus veel platformen geven een recap op afgelopen jaar. Daar mag TikTok niet bij ontbreken. Van het massaal eten van een hele komkommer tot aan de zoektocht naar een Man in Finance: dit waren de populairste TikTok trends van 2024.

1. Gen Z Marketing script

De Engelse TikTokker Frannie bedacht bedacht 'when you ask your Gen-Z daughter to write the marketing script' als een parodie op generatieverschillen. Wat begon als een parodie groeide uit tot een virale trend, waarbij bedrijven hun eigen draai gaven aan video's met Gen-Z-jargon. Ook in Nederland sprongen merken als Albert Heijn, HEMA en Amsterdam UMC hierop in met woorden als 'slay', 'fam' en 'vibe check'.

2. Brat Girl Summer

De zomer van 2024 stond in het teken van 'Brat Girl Summer'. Geïnspireerd door Charli XCX’s nummer 'Apple', draaide deze trend om een zorgeloze levensstijl met een rebelse Y2K-twist. Denk aan oversized zonnebrillen, kleurrijke crop tops en sassy captions. De hashtag #bratsummer, goed voor meer dan 163.000 posts, bood een springplank voor onbekende creators en kleine merken. Zelfs in de politiek liet de trend zijn sporen achter: Kamala Harris werd tijdens de Amerikaanse verkiezingen omarmd als 'brat icon' en wist zo de jongere generatie aan te spreken.

3. Man in Finance

Het liedje Man in Finance is in 2024 niet meer weg te denken van TikTok. Het ontstond toen creator Girl on Couch een tekst zonder muziek zong en haar volgers vroeg hier een deuntje van te maken. Het nummer, over een ideale man van 6'5" met blauwe ogen, werd dankzij de humor en herkenbaarheid een virale hit. Met een techno-beat werd het zelfs op feesten gedraaid, wat leidde tot 61.600 posts.

In Nederland ging Laura van TikTokster Davine Perik viral. Wat als grap begon, groeide uit tot een populair nummer met bijna 8.000 Nederlandse posts.

4. Demure Fall

Na de uitbundige zomer bracht de herfst een rustigere tegenhanger: Demure fall. Deze trend draaide om bescheidenheid en rust, met beelden van warme truien, vallende bladeren en kalme vibes. De term werd geïnspireerd door Jools Lebron’s Very Demure-video’s, waarin mindfulness en humor samenkwamen. De hashtag werd massaal gebruikt, met de zin "Very Demure, Very Mindful" als herkenbare slogan.

5. Womane in Male Fields

De hashtag #womaninmalefields gaf vrouwen een platform om op een grappige manier toxisch gedrag en genderrollen te parodiëren. Ze maakten video’s waarin ze “slechte” gewoonten overnamen, zoals manipulatie of machtsdynamieken in daten. Deze trend maakte complexe onderwerpen zoals genderongelijkheid begrijpelijker en zorgde voor meer bewustwording.


Bureaus

Media

Economisch