Wasmiddel van de toekomst gepresenteerd

11-06-2010 (09:46) - Marketing

Studenten van de Rotterdam School of Management Erasmus Universiteit hebben gisteren in het Europees Parlement hun uitvinding Persil TEClean gepresenteerd, een wasmiddel dat de elektronische componenten van toekomstige kleding kan wassen en drogen zonder het te beschadigen - dankzij nano-technologie. Met deze uitvinding wonnen ze de nationale finale van de derde Henkel Innovation Challenge.
Henkel, bekend van Persil wasmiddelen, Schwarzkopf shampoo en de Pritt lijmstift, nodigde 1650 Europese studenten om ideeën voor het cosmetica- of reinigingsproduct voor het jaar 2050 te leveren. De Rotterdamse studenten Bastian Steinbach, Severin Matten en Donna Dipadelvi Soedarso wonnen dit jaar de derde Henkel Innovation Challenge met Persil TEClean. Hiermee trokken zij de aandacht van Europees Parlementslid Jürgen Creutzmann, die hen uitnodigde om deel te nemen aan een workshop over nano-technologie in het Europees Parlement.

De studenten stelden zich voor dat in 2050 elektronica altijd en overal aanwezig zal, zelfs in onze kleding. Bastiaan Steinbach: “Er bestaat nu nog geen manier om elektronica veilig te wassen, zonder het te beschadigen. We kwamen na een cursus over nano-technologie op het idee om deze toe te passen in een nieuw te bedenken wasmiddel voor Henkel”.

Parlementslid Creutzmann: ‘Innovatieve technologieën zijn de sleutel om nieuwe producten in de markt te krijgen. Hierbij is het van belang dat deze veilig zijn voor de consument. Over de effecten van nano-technologie op lange termijn is nog weinig bekend. Daarom organiseren wij een workshop in het Europees Parlement om alle betrokken partijen, consumentenorganisaties, wetenschappers, het bedrijfsleven en de Europese Commissie  een open debat te laten voeren. Doel hiervan is om snel tot een alom geaccepteerde regelgeving voor nano-technologie te komen. De Rotterdamse studenten hebben mij met hun ideeën erg geïnspireerd om te weten hoe de managers van de toekomst de wereld over 40 jaar zien.’
 


Bureaus

Media

Economisch