Webwinkels laten 400 miljoen euro omzet liggen
28-09-2011 (08:46) - Marketing
De online retailbranche, die zo sterk op traffic en conversie stuurt, laat door technische onvolkomenheden miljoenen euro’s liggen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Twinkle100, de jaarlijkse ranglijst van de in omzet grootste webwinkels in Nederland. In totaal laten de 100 grootste online retailers en 30 grootste online reisaanbieders bijna 400 miljoen euro liggen.
De totale online omzet van de Twinkle100 komt dit jaar uit op ruim 6 miljard euro. De online travelbranche is verantwoordelijk voor de helft van deze omzet. Tegelijkertijd zien deze 30 partijen ook ruim 200 miljoen euro aan hun neus voorbijgaan door slechte beschikbaarheid van de sites en lange laadtijden.
In opdracht van Twinkle heeft Measureworks de performance (laadtijden, beschikbaarheid) van de webwinkels in de Twinkle100 getest. ‘Op basis van gegevens en cijfers uit diverse onderzoeken hebben we vervolgens uitgerekend wat de ondernemers in deze ranglijst meer hadden kunnen omzetten als de performance optimaal was geweest’, zo geeft Jeroen Tjepkema algemeen directeur bij Measureworks aan. ‘In essentie gaat het er om dat een slechte performance ervoor zorgt dat klanten wegklikken naar de concurrent. Dus met een langzame site geef je eigenlijk geld weg aan de concurrentie.’