Buma/Stemra: sociale media moeten betalen

03-06-2016 (11:30) - Media

Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra richt zijn pijlen op sociale mediaplatformen als Facebook, YouTube en Soundcloud. Het afspelen van een populaire clip op Facebook of een nummer door bijvoorbeeld Spotify, levert die partijen geld op. En daarvan zou een deel naar de maker moeten gaan, vindt Buma/Stemra.


doorgeefluik
Sociale media hoeven niet te betalen voor het afspelen van die content zoals bijvoorbeeld radiozenders dat doen, omdat ze door Europese wetgeving gezien worden als doorgeefluik. Dat moet anders, vindt Buma/Stemra. In een brief aan de Europese Commissie pleit de auteursrechtenorganisatie samen met 2500 Nederlandse artiesten, fotografen en auteurs voor een wijziging in het auteursrechtelijk beleid.

 
5 miljard inkomsten
Alle filmpjes die op sociale media worden afgespeeld zijn volgens Buma/Stemra goed voor zo’n 5 miljard euro aan reclame-inkomsten. ‘Als iemand geld verdient met dat materiaal, dan is het logisch dat de rechthebbende daarin meedeelt’, zegt lobbyist Robbert Baruch in het Financieele Dagblad. 

Villamedia

Bureaus

Marketing

Economisch