De claim van ELLE

22-12-2008 (09:54) - Media

De Mercur ‘Crossmediaal concept van het Jaar’ was dit jaar een uitgemaakte zaak, volgens ELLE. En inderdaad, ELLE kwam, zag en overwon. RW sprak hoofdredacteur Cécile Narinx. ‘De Nederlandse bevolking kan best wel wat mode-opvoeding gebruiken.’

Ja, ze hadden het verwacht. En nee, niet omdat ze zo arrogant zijn. Cécile Narinx: ‘Laat ik het zo zeggen: ik zou het raar hebben gevonden, als we hem níet hadden gewonnen. Als je dit, het platform, het merk, vergelijkt met de andere inzendingen, is het een completer verhaal. Het gaat zo veel kanten op. Er is geen uiting waar ELLE niet mee bezig is. In die zin had ik het wel verwacht.’

Magisch
Het juryrapport was er ook duidelijk over. Maar wat maakt, volgens Narinx, het merk ELLE crossmediaal zo sterk? ‘Om te beginnen is ELLE al in 1945 ontstaan. Het is altijd een kwalitatief hoogstaand blad geweest. ELLE creëert een droomwereld, zonder de toegankelijkheid te verliezen, en is zo ontzettend bekend (verschijning: 42 edities (in 60 landen)), dat maakt de titel wel magisch. Die bekendheid opent ook deuren en zorgt ervoor dat je goed kunt uitbouwen met spinoffs. En als je kijkt naar de websitecontent: die klopt gewoon - hetzelfde geldt voor de events. Wij maken alles met veel zorg. Dat geeft een constante kwaliteit.’ 

Chic
Kwaliteit is een breed begrip. Wat voor kwaliteit wil ELLE bieden? ‘ELLE is in eerste instantie een autoriteit op modegebied. ELLE is geloofwaardig, ELLE is chic. En het is nooit afgeraffeld. Als je een blad maakt dat vooruitstrevend is, moet je ook een website maken die dat is. Niets half doen, of gewoon maar iets maken zonder noemenswaardig budget. Het moet van deze tijd zijn. Het is altijd ons doel om met kop en schouders boven de anderen uit te steken. Je moet nooit genoegen nemen met minder.’

Lippenstift met diepgang
Op bescheidenheid kun je ELLE niet betrappen. Zelfverzekerdheid is meer de tendens. Waarom is ELLE leuker dan andere modebladen? ‘Leuk is natuurlijk heel subjectief. Sommigen vinden een ander blad leuker dan ELLE, dat is hun goed recht. Maar we onderscheiden ons wel. Aan de tone of voice besteden we heel veel aandacht. En er moet genoeg te lachen vallen; niet plat, maar met subtiele grapjes. Het is ook de mix van onderwerpen. We zijn volwassen, en zelfs de luchtige onderwerpen, zoals mode en beauty, benaderen we met een zekere waardigheid. Dat je zelfs over lippenstift en tassen met diepgang kunt schrijven.’

ELLEgirl uit de schappen
Vorige maand ging de stekker uit de printversie van ELLEgirl. Was dat een grote tegenvaller? ‘Dat was zeker een grote tegenvaller, maar ook iets wat we al zagen aankomen. Als je zes jaar geen winst maakt, weet je dat het niet gaat zoals het hoort. Alleen, door de huidige economie en redactieleden die al zouden vertrekken, is het proces versneld. We hadden het goedkoper kunnen maken, maar dan haal je precies datgene eruit wat het blad zo anders maakte: de eigen reportages, aandacht voor de layout, enzovoorts. En dat wilden we niet.’
 
ELLE Style Awards
Ondanks de teleurstelling van ELLEgirl is ELLE vol van ambities. Welke zijn die? ‘We willen blijven groeien, wat we nog steeds doen. En volgend jaar bestaan we 20 jaar in Nederland, dat gaan we groots vieren. Maar verder zijn er niet veel media meer om op te zoeken; we hebben al de website en ons blad, je moet ook niet alles aangrijpen. Ik denk dat de toekomst meer in extensies gaat zitten, zoals de ELLE Style Awards die we in januari weer uitreiken. Een ander aandachtspunt is televisie. Dat past goed bij ELLE, en er gaat steeds meer aandacht naar uit. Mode kan best wat verder uitgediept worden op tv. Nu is het voornamelijk met een stylist door een winkel lopen en mensen van de straat aankleden. Niets mis mee, alleen zou ELLE meer de nadruk leggen op catwalkshows en grote ontwerpers. Zodat je mensen kunt opvoeden met mode. Ik denk dat de Nederlandse bevolking dat best wel kan gebruiken.’
(CW)


 










 









 

Bureaus

Marketing

Economisch