Digitale oplage FD stijgt
24-03-2016 (09:14) - Media
Uit de meest recente oplagecijfers van het NOM 2015-I/2015-II die vandaag verschijnen, blijkt dat Het Financieele Dagblad vergeleken met dezelfde periode één jaar eerder de oplage in print stabiel weet te houden terwijl de digitale oplage blijft stijgen.
De FD-redactie werkt digital first en de groei van het bereik van FD.nl zet door. De bezoekers van FD.nl komen vaker terug en brengen meer tijd door op het online platform dan voorheen.
Tegelijkertijd stijgt de lezerswaardering voor de gedrukte krant door de week. Uit intern onderzoek onder ruim 1.200 FD-lezers is gebleken dat het FD vooral hoogt scoort op de kernwaarden ‘betrouwbaarheid’, ‘actualiteit’, ‘relevantie’ en ‘bruikbaarheid’.
hoogopgeleid en vermogend
Voor adverteerders is het relevant dat FD-lezers hoogopgeleid en vermogend zijn. De lezers van het FD zijn sterk vertegenwoordigd in de hoogste sociale klasse. 79% van de lezers valt in de sociale klasse AB1.
27% hiervan valt in de leeftijdscategorie 35-49 jaar en 29% valt in de leeftijdscategorie 50-64 jaar. Ook zijn de lezers van het FD sterk vertegenwoordigd in de hoogste welstandsklasse.
74% van de lezers valt in welstandsklasse W1W2. 29% hiervan valt in de leeftijdscategorie 35-49 jaar en 31% valt in de leeftijdscategorie 50-64 jaar (bron: NOM 2014-II/2015-I).
doordeweeks
De doordeweekse gedrukte krant wordt beoordeeld met een 4.4 op een 5-puntsschaal. Sinds de vernieuwing in september 2015 wordt FD Weekend door de lezers omarmd.
De nieuwe zaterdagbijlagen 'Morgen' en 'Werk & Geld' scoren hoog bij lezers, zowel executives, professionals als young professionals. Online wordt het onderdeel ‘Laatste Nieuws’ momenteel het best gewaardeerd, maar vooral ‘Mijn Nieuws’ groeit hard in waardering.
gepersonaliseerde nieuwspagina
De mogelijkheid om met trefwoorden een eigen gepersonaliseerde nieuwspagina samen te stellen verbetert de gebruikerservaring. Tot slot is de waardering voor de digitale krant gestegen, sinds deze responsive is.