FONK Zomertip: De Geluksmachine

18-06-2017 (22:03) - Media

FONK komt tijdens de zomermaanden wekelijks met fijne must reads voor de luie vakantiestoel. Leuke, gekke, amusante boeken die (soms) niets met je werk te maken hebben, maar die stuk voor stuk de potentie hebben om je te overrompelen. Vandaag: De Geluksmachine.

Nederlanders rijden niet in de auto die ze graag willen. Zeven van de tien automobilisten willen liever een andere. Gewoon doen, adviseert Erwin Wijman in zijn boek De geluksmachine waarin hij laat zien dat je gelukkiger wordt als je de moed opbrengt wél te kiezen voor je droomauto.

een andere auto
Zeven op de tien automobilisten zouden liever een andere auto hebben, bij voorkeur een BMW, Volvo of Audi, in plaats van de Renault, Opel of Kia die ze nu hebben. Maar die kopen (of leasen) ze niet omdat Nederlanders niet kiezen wat ze zelf willen.

3700 respondenten 
Dit ontdekte schrijver/journalist Erwin Wijman na het bestuderen van vier onderzoeken (onderzoeksbureau Team Vier, Berenschot, voertuiginformatieprovider VWE, databasemarketingbureau Sizo), enquêtes op LinkedIn en Facebook met 3700 respondenten, interviews met 450 autobezitters, postcodeanalyses van 140.000 aanvragen voor autoverzekeringen en onderzoek op Google Streetview. Wijman bracht deze schat aan informatie en verhalen samen in zijn boek De geluksmachine – Zo kies je de auto die je echt wilt.

13 manieren
Wijman stelt in zijn boek dat de auto op dertien verschillende manieren een geluksmachine is. Bijvoorbeeld als onovertroffen vervoermiddel, cocon, tweede huis, sociaal medium, totem, instrument voor sociale vergelijking, chick magnet, lad magnet en gespreksaanjager.

onafhankelijkheid
De dertiende reden die Wijman noemt is de belangrijkste: wie zijn of haar auto bewust kiest maakt zichzelf vrij. Kiezen voor de auto die jij graag wilt zonder dat je je iets gelegen laat liggen aan wat anderen ervan vinden of wat jij denkt dat anderen van je vinden, is een stap naar onafhankelijkheid, vrijheid, zelfstandigheid en daarmee naar het geluk. Wijman: ‘Als je je droomauto kiest, word je niet alleen een gelukkiger automobilist maar ook een gelukkiger mens. Wie dat eenmaal doorheeft, beseft ook dat zij of hij op andere terreinen niet zo vast zit als mensen wel geneigd zijn te denken. Zoals in huis en hypotheek, werk, baan, relatie en huwelijk.’

niet alleen voor autoliefhebbers
Dankzij de rijke informatie en rake verhalen, fijne anekdotes, aansprekende praktijkvoorbeelden en heldere schrijfstijl is De geluksmachine in de eerste plaats een heerlijk leesboek. Niet alleen voor autoliefhebbers maar voor iedereen die voor belangrijke keuzes in zijn/haar leven staat. 

10 inzichten
1. Nederlandse autobezitters willen niks weten van autodelen.
2. Nederlandse autobezitters onderschatten hun maandelijkse autokosten met een factor
3. Auto’s zijn beter tegen ziekte verzekerd dan mensen
4. Nederlandse automobilisten willen geen zelfrijdende auto
5. Postcode bepaalt autobezit
6. Je beroep bepaalt je auto.
7. Vrouwen rijden in kleinere auto’s dan mannen en kopen ook heel andere merken
8. Vrouwen hebben vaker geen auto
9. Vrouwen praten anders over hun auto dan mannen. Vrouwen gebruiken heel veel verkleinwoordjes. Zij duiden bovendien hun auto aanzienlijk minder specifiek aan.
10. Nederlandse automobilisten zijn standaard uitgerust met lane departure warning.

prima gids
Als je het gebaande pad dreigt te verlaten, zijn oorverdovende waarschuwingspiepjes je deel. Je laat je dus leiden door angst, die je in je eigen straatje houdt en waardoor je niet je droomauto koopt. Maar welke auto jij wél wilt, dat weet je allang, diep of niet diep vanbinnen. Nu moet je hem alleen nog aan jezelf verkopen. Het boek De gelukmachine is daarvoor een prima (en ook nog vermakelijke) gids.

Erwin Wijman schreef eerder de bestseller Wat je rijdt ben je zelf (2011) en Succes met je grote auto (2013).
De geluksmachine – Zo kies je de auto die je echt wilt (240 pagina’s)  is verschenen bij Uitgeverij Haystack en kost €16,50.

Uitgeverij: Uitgeverij Haystack
Titel: De geluksmachine
Ondertitel: Zo kies je de auto die je echt wilt
ISBN: 9789461262202
Auteur: Erwin Wijman
Omvang boek: 240 pagina's
Uitvoering: Paperback en e-book

 

Bureaus

Marketing

Economisch