Jaarcijfers TMG niet rooskleurig

09-03-2016 (21:26) - Media

TMG presenteerde de jaarcijfers. De uitgever meldt dat er digitaal groei te zien is en dat de print opbrengsten in lijn met verwachtingen zijn, maar er is ook een duidelijke afname te zien in de inkomsten uit print en radio. Advertentie-inkomsten uit print- en radioactiviteiten gingen 17 procent omlaag. 
 
De verandering van TMG naar een 24/7 mediabedrijf is in 2015 ingezet, waarbij de digitalisering zichtbaar is in de omzet- en resultaatontwikkeling. De opbrengsten uit print nemen af. 

fiasco Dichtbij.nl
De digitale opbrengsten - gecorrigeerd voor het deels stopzetten van Dichtbij.nl - nemen toe, evenals inkomsten uit andere bronnen zoals de kleurboeken voor volwassenen, een productintroductie van Keesing Media Group. 
 
De totale opbrengsten zijn met € 35,4 miljoen afgenomen ten opzichte van 2014. 

reorganisaties
Dankzij kostenbesparingen als gevolg van in doorgevoerde reorganisaties, een focus op efficiency, cash en nieuwe inkomstenstromen, is de resultaatdaling exclusief reorganisatielasten beperkt gebleven. 
 
De EBITDA is uitgekomen op € 41,6 miljoen ten opzichte van € 46,3 miljoen in 2014. Na reorganisatielasten bedraagt de EBITDA € 14,4 miljoen. Het nettoresultaat is verbeterd ten opzichte van 2014 en is uitgekomen op een verlies van € 23,6 miljoen (2014: € 38,1 miljoen verlies), als gevolg van de reorganisatielasten en bijzondere waardeverminderingen op drukpersen en panden.
 
advertentie-inkomsten: -17 procent 
De advertentie-inkomsten uit print- en radioactiviteiten daalden met 17 procent naar op 116,3 miljoen, een grotere daling dan in 2014 (-14,7 procent). 
 

De digitale BtB inkomsten, vooral online advertentie-inkomsten, namen het afgelopen jaar af met 5,2 procent af naar 33 miljoen. Deze daling is helemaal toe te schrijven aan daling van opbrengsten bij Dichtbij.nl met 4,1 miljoen.  


Bureaus

Marketing

Economisch