Live radio blijft veruit het populairste bij luisteraars

30-09-2015 (14:11) - Media

Ruim 82 procent van de tijd die mensen besteden aan het luisteren naar audio wordt besteed aan het live luisteren naar radiozenders. Luisteren naar eigen muziek en luisteren naar muziekdiensten beslaan respectievelijk 10% en 7% van de totale audioconsumptie, zo blijkt uit het Audio Distributie Onderzoek van het NLO uitgevoerd door GfK.
 
Nicole Engels, directeur NLO: 'Het is voor het eerst dat we via nauwkeurige logs de totale audioconsumptie, de gebruikte apparaten, distributiewijzen en het gebruik van eigen muziek zo grootschalig hebben onderzocht. Radio voert nog steeds de boventoon met 82% van de audiomarkt. Een hoog aandeel dat ook al uit andere onderzoeken naar voren kwam. Overigens geldt dat ook bij jongeren tussen 13 en 34 jaar, waar live radio luisteren met 68% van de audioconsumptie het populairst is, naast eigen muziek 18% en muziekdiensten 14%.'
 
90% van alle Nederlanders luistert wekelijks naar de radio, gemiddeld bijna 3 uur per dag, zo blijkt uit het Nationaal Luister Onderzoek. 'Radio is overall een zeer sterk overdag medium en kent haar piekbeluistering in de ochtend. Eigen muziek en muziekdiensten hebben hun piek om 16 uur en ’s avonds rond 20 uur, wel is deze piek lager dan live radio luisteren op dat moment. Van alle respondenten geeft 35% aan weleens een online muziekdienst te gebruiken; zeven op de tien gebruikers van online muziekdiensten gebruikt een gratis versie', aldus Engels.
 
Meer informatie en het volledige onderzoeksrapport is te vinden op www.nationaalluisteronderzoek.nl 

Bureaus

Marketing

Economisch