Oude kijkbuis blijft populair
19-12-2008 (10:09) - Media
Ondanks dat inmiddels 70 procent van de Nederlandse huishoudens weleens een tv-programma op internet bekijkt, gaat dit nog niet ten koste van het traditionele kijkgedrag. Van de sites die tv-programma's aanbieden is UitzendingGemist van de Publieke Omroep veruit de populairste met 40 procent. RTLgemist en ProgrammaGemist (SBS) genieten de voorkeur van 18 procent van de online kijkers. Dat blijkt uit Onderstroom®, een continue onderzoek naar merken en media van het mediabureau Stroom dat werd uitgevoerd onder duizend 18-65 jarigen door onderzoeksbureau De Vos & Jansen.Meer dan 40 procent van de online kijkers is tussen de 18 en 30 jaar. Bovendien geven veel respondenten aan dat hun kinderen tv-programma's kijken via het net. Tv via internet lijkt dan ook meer gemeengoed onder jongere doelgroepen. Dit neemt niet weg dat 25 procent van de online tv-kijkers tussen de 50 en 65 jaar oud is. Uit het onderzoek blijkt dat personen die naar televisieprogramma's via internet kijken zelden de enigen zijn binnen het huishouden die dit doen. Bijna tweederde geeft aan dat huisgenoten zoals de partner of kinderen ook naar programma's via het internet kijken. Dat dit zijn weerslag heeft op het mediagedrag, blijkt uit het feit dat ruim een vijfde van de kijkers aangeeft dat zij door de televisieprogramma's op internet minder naar de 'reguliere' televisie kijken. Voorlopig zijn er echter weinig mensen die heel frequent naar programma's via internet kijken. Ongeveer de helft van de respondenten kijkt minder dan één uitzending per week (oftewel minder dan één dag per week). Daarbij kijkt 60 procent maximaal een half uur. Hierin is er geen onderscheid tussen mensen die veel of weinig naar de gewone tv kijken.
De traditionele televisie fungeert juist als belangrijke katalysator voor het kijken op internet. De meeste online kijkers kijken via internet, omdat ze een programma gemist hebben en dit alsnog willen zien. Daarnaast geeft meer dan 30 procent aan dat ze vaak een website bezoeken naar aanleiding van een verwijzing op tv. Eén op de tien respondenten bekijkt de tv-programma's op internet om nogmaals een bepaalde aflevering te kunnen zien. Maar internet is ook een mooie aanvulling op tv. Veel mensen (20 procent) zien op internet juist tv-programma's waar ze normaal niet naar kijken. Bovendien is er een groep die al surfend zoekt of er iets van haar gading bij zit. Als het gaat om programma's die via internet worden bekeken blijkt dat documentaires, actualiteitenrubrieken, theater/cabaret en entertainment favoriet zijn. Duidelijke voorbeelden hiervan zijn De Lama's, Mooi Weer de Leeuw, De Wereld Draait Door en het Journaal. Grote tv-shows zoals Popstars en soaps scoren beduidend minder in termen van voorkeur.