
Steeds meer Nederlanders volgen nieuws via sociale media
Steeds meer Nederlanders halen hun nieuws van sociale media. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat 13% van de 15-plussers sociale media als hun belangrijkste nieuwsbron ziet. Bij jongeren ligt dit percentage zelfs op 29%. Tegelijkertijd neemt het gebruik van traditionele nieuwsbronnen af.
Sociale media zijn na televisie het populairste mediakanaal voor nieuws. Bij Gen Z (15-28 jaar) staan sociale media zelfs op de eerste plaats, gevolgd door tv-streaming en gaming. Babyboomers (60-79 jaar) geven juist de voorkeur aan televisie, radio en kranten.
Er is een duidelijk generatieverschil te zien: hoe jonger iemand is, hoe vaker sociale media als nieuwsbron worden gebruikt. Onder de jongste generaties noemt 29% sociale media hun belangrijkste nieuwsbron, terwijl dit bij ouderen slechts 3% is.
Vergeleken met 2022 daalde het gebruik van bijna alle nieuwsbronnen. Zo ging het gebruik van nieuwsapps, zoals Nu.nl en de NOS-app, terug van 88% naar 82%, en zakte het tv-nieuws van 69% naar 62%. Alleen sociale media en podcasts wonnen terrein als nieuwsplatform.