
Appen met Martijn Jaartsveld, Strategy Director ACE Media
Na bijna vijf jaar nam Martijn Jaartsveld afgelopen februari afscheid van STROOM, waar hij verantwoordelijk was voor de herpositionering van het mediabureau. Dat leverde hem onder andere drie jaar op rij een nummer 1-positie op in de FONK 150-lijst voor beste mediabureaus. We appen met Martijn over zijn nieuwe rol als Strategy Director bij ACE Media, waar hij misschien wel opnieuw zo’n succesverhaal gaat schrijven.
Van de week kwam het hoge woord eruit: je start bij ACE Media! Wat gaf jou de doorslag om daar te beginnen?
Ik werd voor kerst gepolst of ik interesse had. Toen is het langzaamaan gaan lopen: eerst een koffie, 1e gesprek, 2e etc., zoals dat vaker gaat. Ik ben erg van het bouwen en minder van het op de winkel passen. Groei realiseren met collega's en voor klanten vind ik nou eenmaal het leukst. ACE Media biedt daar alle kansen toe. En ook niet geheel onbelangrijk: de enorme creatieve en open sfeer die daar in het pand hangt. Iedereen wordt daar in zijn kracht gezet, dat ligt aan de basis van alle huidige successen denk ik.
Creativity is in the air! Hoe merk je dat dat in de lucht hangt?
Nou, kijk maar naar alle prijzen en pitches die ACE de afgelopen maanden gewonnen heeft, echt een trein van succes. Daar ligt voor ACE Media intern een enorme kans. Want bij ACE wordt creatief vooruitgekeken: merken moeten blijven vernieuwen om relevant te blijven, om met hun tijd mee te gaan. Dat is bij ACE vertaald in "Growing Young". Die gedachte is extern dus net zo relevant: voor een populair modemerk met als doelgroep millennials, als voor een stoelenfabrikant voor senioren met als doelgroep 60+.
ACE Media kan dat creatieve succes op maat versterken voor bijv. ACE Advertising en Social klanten, want we zitten natuurlijk extreem dicht op het vuur, op 1 gezamenlijke werkvloer. Maar ook heel belangrijk: de Media Strategie, Planning en Inkoop vullen we ook in voor onze eigen ACE Media klanten en dus in goede samenwerking met andere "concullega" reclamebureaus. Dat is alleen maar goed: zo ontwikkelen we ons breed. Dus: "dames en heren creatie" in den lande: app me voor een mediaversterking van jouw creatieve idee!
Creativiteit zit dus ook bij Media in de lucht. Je bouwt sterke merken immers door een slimme combinatie van impactvolle creatie en intelligente mediainzet. We hebben bij ACE een sterke allignment met Social, PR en Influencers: zo creeren we een sterke midfunnel aanpak. Mijn ervaring binnen de driehoek (adverteerder, reclame- en mediabureaus) heeft me geleerd de juiste combinatie van zowel creatie & media als merk & performance in balans te brengen.
Wat is het grootste voordeel voor het merk als er verder gekeken wordt dan bereik en frequentie?
Bereik en frequentie zijn heel belangrijk natuurlijk, maar consistent mediagebruik (always-on) gedurende het jaar en daarnaast de herkenbaarheid van de uitingen worden te snel vergeten in dit perspectief. Elk contact dat je maakt moet duidelijk te linken zijn aan de merkassociaties die al bestaan: in vorm, in kleur en in Tone of Voice. Media is een contactsport, maar de herkenbaarheid van de contacten wordt nogal eens onderbelicht.
Ook belangrijk voor merkcommunicatie: de realisatie van hoeveel mensen er nou eigenlijk echt voor jouw product of dienst "in-market" zijn. Dat bepaalt namelijk mede hoeveel budget je in je merk moet investeren. Omdat performance-uitingen steeds duurder worden (stijging CPC's en CPA's) zie je duidelijk dat sommige adverteerders te lang uit één ruif hebben gegeten: die is nu bijna leeg, en dus duur. Dat is het negatieve gevolg van jarenlange meetbare online marketing.
Meer merkuitingen is in dit geval de oplossing om de ruif op de middenlange termijn weer tegen betaalbare performance-tarieven gevuld te krijgen, en je op die manier de "in-market people" eruit kunt vissen. Hoe sterker je merk is, hoe makkelijker dat gaat. Hoe je die balans vindt, kunnen we bij ACE Media goed adviseren.
Goeie! Dan rest mij nog een vraag: waar wil je over een jaar met trots op terugkijken?
Over een jaar zijn we tevreden als we nog meer effectieve en succesvolle campagnes hebben gerealiseerd: dan komt een (nog) hoge(re) klanttevredenheid score vanzelf. Maar ook als we een heldere positionering in de markt hebben gezet: ACE Media als transparant en onafhankelijk 360 graden mediabureau.Last but not least: het doorontwikkelen en uitbreiden van een flexibel en deskundig klantenteam.