Deze 5 nieuwe marketingfuncties ontstaan door de komst van AI

31-07-2023 (13:08) - Opinie

Experts verwachten dat AI verregaande invloed zal hebben op (de toekomst van) marketing. Dat betekent ook dat er nieuwe functies binnen marketing zullen ontstaan door de komst van AI. Dat is althans de verwachting van Mitch Voskuilen, CEO en founder van Billy Grace. Hij legt uit welke vijf nieuwe marketingfuncties er de komende jaren ontstaan door het gebruik van AI.

AI heeft impact op marketing

Mitch Voskuilen: “Je zou de opkomst van AI een beetje kunnen vergelijken met de komst van het internet. Vijftig jaar geleden bestond het vakgebied online marketing nog niet, maar inmiddels is dat een veelvoorkomende expertise binnen marketing-teams. Ik voorzie een soortgelijke ontwikkeling voor AI. Ik verwacht dat deze vijf rollen binnen veel marketing-teams gaan voorkomen. Sommige van die banen ontstaan al de komende jaren en andere functies laten misschien nog wat langer op zich wachten, maar dat AI voor nieuwe rollen binnen marketing gaat zorgen is een zekerheid.”

AI-certificeerders

“Steeds meer mensen leren werken met AI, maar dat betekent niet dat iedereen er even handig mee is. AI-certificeerders toetsen het kennis- en ervaringsniveau (junior, medior, senior) van collega’s. Zo weten bedrijven of (nieuwe) collega daadwerkelijk expert zijn in het werken met AI.”

AI-integratiepartner

“Deze marketeer coacht zijn team om de juiste AI-toepassingen te kiezen. Curatie en begeleiding worden steeds belangrijker om te weten welke tools nodig zijn voor welke uitdagingen. Zonder doel, heeft een tool immers weinig nut. De AI-integratiepartner is de digitale transformatie expert van de komende jaren.”

Innovatie-ambassadeur

“Het is zonde als teams of afdelingen het wiel telkens opnieuw moeten uitvinden als het aankomt op nieuwe technologie. Een innovatie-ambassadeur zorgt dat kennis doorsijpelt naar de rest van de organisatie en handige, nieuwe applicaties overal worden toegepast.”

Strategisch relatiemanager

“AI geeft professionals meer tijd voor werk waarin ze het verschil maken, zoals persoonlijk contact. Community management verandert daardoor in strategisch relatiemanagement, dat draait om het bouwen van langdurige relaties. Een belangrijk verschil tussen mens en machine is de gunfactor, die laat zich immers lastig automatiseren. Strategische relatiemanagers realiseren die gunfactor.”

Old school ‘creatief’

“Een ander vakgebied waarin mensen het verschil maken: creativiteit. Wie weet maken we dankzij AI wel de terugkeer mee van de old school creatief, die pakkende slogans als ‘I’m loving it’ bedenkt.”