Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): "Trots dat mijn team al die veranderingen zo goed oppakt en verwerkt"
In Fonk magazine gaat industriespecialist Nils Adriaans maandelijks het gesprek aan met vakgenoten over hun persoonlijke groeistrategie. Hij stelt zes vragen en vraagt hen vijf beelden die hun groeistrategie verbeelden. Vandaag is het woord aan Peter Zijlstra, Head of Marketing Mercedes-Benz Cars Benelux, die, hoe kan het ook anders, veel inspiratie haalt uit de autosport. "Wij hadden dit jaar drie Board Members uit Stuttgart op bezoek, die echt van de speciale Zandvoort-sfeer kwamen proeven."
Maak deze zin af: ‘Ik ga me er hoe dan ook voor inzetten om… Een andere optie is er niet!’ En waarom ga je je daar volledig voor inzetten en welke concrete acties horen daarbij?
Peter Zijlstra: "Ik ga me er hoe dan ook voor inzetten om de doelstellingen van dit moment te realiseren. Onze business is ongelooflijk dynamisch, dus je moet continue alert zijn op nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf en ontwikkelingen van buitenaf die impact hebben op ons bedrijf. Agility is key. Geen tijd verliezen aan irritaties over weer een nieuwe plotwending, maar zo snel als mogelijk de focus op ‘how to make it happen’. Analyse maken van de situatie, wat moet er gebeuren, per wanneer, wie hebben we nodig, hoe gaan we dat doen en zijn er escalaties (intern en extern) nodig om een extra effort te realiseren. Ik vind dat we dat erg goed kunnen en doen en ben er echt trots op dat mijn team al die veranderingen zo goed oppakt en verwerkt.
Een mooi voorbeeld van deze onverstoorbaarheid is onze nieuwe What makes a Mercedes a Mercedes campagne. Deze campagne licht uit waarin Mercedes het verschil maakt. Het gaat een grote en langlopende campagne worden, want er is zoveel te vertellen."
Lees het volledige verhaal van Peter Zijlstra nu in FONK magazine 403