Startschot voor achtste editie Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel

Startschot voor achtste editie Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel

03-03-2025 (12:30) - Sustainable

De achtste editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is van start. De campagne voor duurzame gedragsverandering kiest dit jaar voor een regionale aanpak om in te spelen op de uiteenlopende eetgewoonten in Nederland. Dit gebeurt onder andere met een speciale foodtruck en een opvallende mediacampagne.

Uit onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Norstat, in opdracht van Stichting Week Zonder Vlees, blijkt dat eetgedrag en deelname aan de campagne sterk variëren per regio. In grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Den Haag eet slechts 18% van de inwoners dagelijks vlees, terwijl dit in het noorden van Nederland (Drenthe, Friesland, Groningen) oploopt tot 36%. Ondanks de lagere deelname staat 68% van de inwoners in het noorden open voor minder vleesconsumptie, en steunt een meerderheid een ambitieus duurzaamheidsbeleid.

Truck on tour

Daarom kiest de Stichting dit jaar voor een regionale aanpak om ook achterlopende provincies te inspireren tot een duurzamer eetpatroon. Om plantaardig eten dichter bij de mensen te brengen, gaat de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel op tour met een eigen foodtruck. De focus ligt op het noorden van het land, waar de campagne al bekend is, maar de daadwerkelijke deelname achterblijft.

Door gratis plantaardige lunchgerechten uit te delen in Hoogeveen (3 maart), Leeuwarden (4 maart), Groningen stad (5 maart) en Utrecht (6 maart), wil de campagne laten zien hoe lekker en veelzijdig plantaardig eten is. Met deze hands-on aanpak hoopt de campagne nog meer Nederlanders te overtuigen om de uitdaging aan te gaan en een week lang vlees en zuivel te laten staan.

Duurzame reclame

Ook is de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel dit jaar niet te missen in het Nederlandse straatbeeld. De campagne werkt samen met Global en JCDecaux, die met deze samenwerking een belangrijk signaal afgeven: buitenreclame kan bijdragen aan positieve gedragsverandering en duurzame keuzes stimuleren.

De buitenreclamecampagne speelt in op de soms verhitte discussies rondom minder vlees en zuivel eten. Dit gebeurt met opvallende reacties uit sociale media, zoals: "Ik eet nog liever karton" of "Ik geef dit nog niet aan m’n hond". Hiermee wordt op luchtige wijze de vraag gesteld: is al die ophef echt nodig als het eten er zo lekker uitziet (en smaakt)?

Keuze is reuze

Door het hele land worden initiatieven georganiseerd om plantaardig eten toegankelijker en aantrekkelijker te maken. Zo bieden supermarkten aantrekkelijke kortingen op vegetarische en plantaardige producten, waardoor de drempel lager wordt om nieuwe producten te ontdekken.

Daarnaast lanceert HelloFresh een challenge waarin drie influencers hun favoriete nieuwe Veggie-recept presenteren. Het publiek bepaalt uiteindelijk welk gerecht later dit jaar op het menu komt.

Door heel Nederland

In lijn met de regionale aanpak zoekt de campagne actief naar samenwerkingen door het hele land. Maar liefst 4.010 gemeenten, kinderdagverblijven, restaurants, bedrijven, pret- en themaparken, scholen, studentenverenigingen, sportverenigingen, ziekenhuizen en zorginstellingen zijn benaderd om mee te doen.

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel bewijst al jaren dat een weekje proberen een blijvende impact kan hebben. Vorig jaar deden 2,8 miljoen Nederlanders mee, waarvan 80% aangaf daarna minder vlees te willen eten en 59% minder zuivel. De campagne levert zo een waardevolle bijdrage aan de klimaatdoelstellingen.