Colombo-campagne Stichting M een succes
27-12-2011 (08:57) - Bureaus
De campagne ‘Een overvaller moet zitten, toch?!’ die Colombo ontwikkelde voor Stichting Meld Misdaad Anoniem (kortweg Stichting M.), heeft gezorgd voor een flinke stijging van het aantal meldingen. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal meldingen met betrekking tot overvallen in de periode van september tot en met november met 42% gestegen. Op 6 september werd de campagne gelanceerd door Stichting M. en minister Opstelten van Veiligheid en Justitie. De campagne werd vooral online gevoerd. De Wolven was verantwoordelijk voor de inzet van social pr, waarbij gebruik werd gemaakt van online platforms die veel worden bezocht door de doelgroep.
Een relatief grote groep jongens van 18 tot 22 jaar is verantwoordelijk voor circa 60% van de overvallen in Nederland. De verwachting was dat meisjes van 16 tot 20 jaar, die zich ophouden in de omgeving van deze jonge overvallers, over waardevolle daderinformatie beschikken. De campagne richtte zich daarom specifiek op deze doelgroep. Het uiteindelijke doel was het genereren van meer tips via de anonieme meldlijn.
Er is een campagnefilm online geplaatst op populaire websites zoals MSM en Hyves. De film behaalde maar liefst 1,3 miljoen unieke views. Aanvullend is op Girlscene.nl en de Facebook-pagina van deze site extra aandacht gegenereerd. De campagne werd op scholen in de vijf grote steden uitgebreid ondersteund met flyers, posters en workshops. Tot slot hebben de vijf deelnemende gemeenten aanvullende communicatiemiddelen ingezet. Zo plaatste de gemeente Den Haag posters en stickers in pashokjes in kledingwinkels.