De Bakker: ‘Zoek buiten reguliere middelen’
03-04-2008 (10:55) - Bureaus
Donderdag 27 maart was de aftrap van het nieuwe bestuur middels de themabijeenkomst Coolbrands in het CoolbrandsHouse te Amsterdam. IAA stond volledig in het teken van de ‘coole’ merken. Maarten Schäfer, één van de oprichters van Cool Unlimited vertelde over de verhalen achter de merken die ze vervolgens weergeven in het boek Coolbrands. Pieter Waller, brandmanager Bacardi vertelde een verhaal over hoe een groot merk als Bacardi ‘cool’ blijft onder de early adaptors zonder van de laggards in onze samenleving te vervreemden. Voor elke groep bedenkt Bacardi een ander brandactivationconcept en kiest daarbij de geschikte kanalen om dit concept te laten beleven.Jeroen de Bakker, mediaondernemer, co-founder van 2008 (thisis2008.com) en ex-directeur strategie & innovatie van TBWA\ heeft zo zijn eigen kijk op coolbrands. Door je te begeven in de belevingswereld van je doelgroep krijg je pas echt inzicht in wat er bij de mensen leeft. Dan pas kan je daar iets aan toevoegen en ben je beter in staat een merk te creëren dat mensen echt cool vinden. Reclamebureaus en merken dienen meer buiten de reguliere communicatiemiddelen te kijken naar merkbelevingen die echt tot de verbeelding spreken. Denk bijvoorbeeld Nike Plus, waar hardlopen en muziek binnen iTunes zijn gekoppeld. Tevens dient er gekeken te worden naar nieuwe technieken - zoals mobiele toepassingen als RFID en Bluetooth - om mensen op een relevante manier te bereiken en de virtuele en de echte wereld te koppelen. Uiteindelijk met als doel dat ze natuurlijk je 'coole' producten ook gaan kopen.