R&D Dept. helpt gemeenten scooteroverlast tegen te gaan
09-03-2012 (08:24) - Bureaus
Een jaar na de opstart van de Electric Heroes campagne maakt het Amsterdamse bureau R&D Dept. de tussenstand op. Electric Heroes is erop gericht om elektrische scooters onder jongeren te promoten zodat het scooteroverlast tegengegaan kan worden.
De campagne wordt regionaal uitgerold en dat is inmiddels in vijf gemeentes gebeurd. Daar is het aantal jongeren dat elektrisch scooterrijden overweegt met ruim 50% gestegen. Door dit succes starten vanaf 26 maart nu ook vijftien gemeenten in regio West-Holland de Electric Heroes campagne.
Eén op de vier mensen klaagt over de overlast van de traditionele scooters in Nederland. Zo kampt ook iedere gemeente afzonderlijk met scooteroverlast door jongeren. Gemeenten hebben vaak niet de middelen, kennis of budget om hier adequaat mee om te gaan. Bovendien vinden veel gemeenten het lastig de jongere doelgroep te bereiken. Communicatiebureau R&D Dept. heeft daarom samen met Nederlandse Stichting Geluidshinder en Eco-movement de Electric Heroes campagne ontwikkeld. Na een succesvolle pilot in de gemeente Den Haag is de campagne uitgerold naar Zaanstad, Zwolle, Helmond en Dordrecht.
Als onderdeel van de Electric Heroes campagne mogen jongeren twee dagen gratis een elektrische scooter testen. In ruil hiervoor maken ze een video over de voordelen van de scooters. Alle filmpjes worden verzameld op een website waar publiek per video zijn stem uit kan brengen. De jongeren voeren zelf de campagne voor de meeste stemmen. De video met de meeste stemmen wint een elektrische scooter.
